Kies bewust voor ondernemerschap

Te eigenwijs

Ik heb veel respect voor ondernemers. Ondernemers zijn helden die hun visie in praktijk brengen en hun eigen broek ophouden. Dat verdient respect! Maar wees eens eerlijk. Hoe bewust heb jij voor het ondernemerschap gekozen? De realiteit is dat veel ondernemers te eigenwijs zijn om voor een baas te werken of uit noodzaak zelfstandig zijn geworden. Niks mis mee, maar wel een goede nuancering op het heldendom van de ondernemer.

Erin gerold

Mijn ondernemerschap begon in 2008 en ik ben er eigenlijk bij toeval ingerold. Samen met twee vrienden verhuurde ik mezelf naast mijn studie sociologie om lekker de handjes te laten wapperen en een zakcentje te verdienen. Bijbeunen zoals dat ook wel genoemd wordt. We begonnen met tuintjes opknappen maar gingen al snel andere klussen doen. In 2008 waagden we de sprong in het diepe en schreven het eerste studentenklusbedrijf van Nederland in bij de Kamer van Koophandel. Ik was vanaf nu officieel ondernemer en eigenaar van MijnStudent.

Niet kiezen is ook kiezen

Als ik terugkijk op tien jaar ondernemen, is er veel gebeurd. Compagnons van het eerste MijnStudent uur Joren, Jochem en ik zijn nog steeds vrienden, maar geen zakelijk partners meer. MijnStudent is omgevormd naar Eager People, een HR-dienstverlener voor de facilitaire branche. Ik ben gegroeid van de ‘salesman’ die ik altijd was naar allround ondernemer. Mijn les is dat als je eenmaal ondernemer bent, er weinig reden is weer voor een baas te gaan werken.

Maar toch verdient die vraag de aandacht. Veel mensen zijn per ongeluk gaan ondernemen en modderen maar wat aan, zonder duidelijk plan. Hoe is dat voor jou? Kies jij regelmatig heel bewust om door te gaan met ondernemen? Of herken jij je in Al Pacino in het derde deel van The Godfather-trilogie: “Just when I thought I was out… they pulled me back in.”

Maak een keuze

Wat je verhaal ook is, weet dat je in de driver’s seat zit. Het woord decision komt van het afsnijden (de-cision) van alternatieve opties. Ondernemerschap is een way of life, met voordelen en nadelen. Als je al voor jezelf werkt, stel jezelf de vraag waar je naartoe werkt. Wat zijn je doelen? Benut jij wel je volledige potentieel of werk je onder je niveau? Is ondernemerschap echt de beste manier om je levensdoelen te halen? En als je nog van plan bent te gaan ondernemen, heb ik een andere vraag: denk je echt dat ondernemen de juiste keuze is voor jou?

Doorgroeien?

Wil je jezelf en/of je bedrijf verder ontwikkelen? Kom dan een keer naar één van mijn groeidagen. Van harte welkom!

 

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!