Een website bouwen kan iedereen

Ben je ondernemer of ambieer je een eigen toko? Met de techniek en het gebruiksgemak die tegenwoordig voorhanden is, is het zelf bouwen van een website een fluitje van een cent. Ik ben geen nerd en van nature behoorlijk ongeduldig, maar zelfs ik heb al meerdere eigen websites gebouwd. Met een goede WordPress sjabloon, een klein budget en wat hulplijntjes is me dit gelukt!

Stappenplan website bouwen

Als je een website wilt gaan bouwen, ga ik ervan uit dat je al hebt nagedacht hoe je jouw bedrijf wilt noemen en dat je wel een klein budget hebt voor de meest basale kosten. Uiteraard heb je ook een domein nodig dat nog vrij is. In de volgende 14 stappen bouw je jouw eigen online stek!

Stap 1: Ga naar mijndomein.nl (of een andere hostingprovider) en maak een account aan.

Stap 2: Kijk of het domein en de naam die je wilt gebruiken nog vrij zijn! Je wilt niet dat je potentiële bezoekers continu naar de site van je concurrent gaan.

Stap 3: Claim ook domeinen die erop lijken, en eventueel een .com-versie van je domein. Dit voorkomt dat anderen een vergelijkbare URL gaan gebruiken.

Stap 4: Ga naar wordpress.com en kies een WordPress-template die jou aanstaat. Ik adviseer om met Divi te werken. Erg gebruiksvriendelijk en volledig zelf in te regelen. Je kunt kiezen of je een betaalde variant wilt. Dit is sowieso z´n geld dubbel en dwars waard.

Stap 5: Schrijf op één A4’tje je doelen op voor de website: Wat wil je bereiken? Wie wil je welke informatie verschaffen? Wat wil je verkopen en aan wie? Wie moeten er op je site komen en waarom? Bepaal je doelgroepen en bedenk wat ze willen lezen.

Stap 6: Zet een (globale) structuur neer en schrijf je eerste teksten. Maak een nieuw bestand aan en beschrijf de opbouw van je site. Bijvoorbeeld: home, over mij, diensten, contact. Maak voor elke pagina wat korte teksten. Denk hierbij vanuit de lezer. Stel, je behoort tot jouw doelgroep, wat wil je dan lezen?

Stap 7: Regel een logo en een paar goede foto’s. Je hebt vast iemand in je netwerk die een logo kan maken voor weinig. Of als je kunt ontwerpen: doe het zelf. Idem voor fotografie. Regel een paar goede foto’s, of zoek de juiste beelden in een fotobank zoals Shutterstock. Vermijd alle foto’s die eruitzien alsof ze uit een fotobank komen!

Stap 8: Lanceer je site in WordPress, hiervoor gebruik je de gegevens van de hostingprovider.

Stap 9: Je site is nu leeg en klaar om door jou gevuld te worden. Vul stap voor stap de site met je content: teksten, afbeeldingen, enz.

Stap 10: Claim alle socials die je nodig hebt (Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, enzovoort).

Stap 11: Laat je site reviewen door minimaal één persoon en verwerk die feedback in je site. Liefst mensen die iets snappen van je doelgroep, communicatie & marketing.

Stap 12: Lanceer je site en slinger jouw boodschap de wijde wereld in (of hou het wat kleiner)! Wees niet bang, het hoeft niet in één keer perfect!

Stap 13: Trek een goeie fles wijn of champagne los en toost met je vrienden!

Stap 14: Stuur mij een mailtje als je live bent!

Totale kosten: ongeveer €250 als je veel zelf doet. Hoe meer je uitbesteedt, hoe duurder het wordt natuurlijk. Kun je hier iets mee? Veel bouwplezier!

Doorgroeien?

Wil je jezelf en/of je bedrijf verder ontwikkelen? Kom dan een keer naar één van mijn groeidagen. Van harte welkom!

 

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!