fbpx

Aflevering 8 – Q&A – Laura uit Zwolle – aspirant-ondernemer

De aflevering

00:00:01
Gerhard: Welkom bij de Groeivoer podcast, mijn naam is Gerhard te Velde en vandaag sneeuwt het. Het is 30 januari en vandaag ga ik iets nieuws proberen in mijn podcast en dat is het beantwoorden van vragen van potentiële ondernemers. Dus mensen die bedacht hebben dat ze een bedrijf willen gaan starten. En die daar een aantal vragen bij hebben. En vandaag ga ik in op een aantal vragen van vriendin van mij. Zij heet Laura en zij overweegt om van start te gaan in het opzetten van een online kaarten business. Ze wil graag kaarten gaan verkopen. En ze heeft een aantal vragen gesteld. Eén daarvan is. Ik heb straks mijn bedrijf en dan wat als het niet lekker loopt? Nou dat is een heel goeie vraag. Dat ga ik trouwens niet bij elke vraag zeggen, maar ja wat als het niet lekker loopt ? Nou, het eerste wat bij mij binnenkomt is om van te voren goed na te denken, waar je aan begint. En ik denk dat er heel wat ondernemers zijn die met een slecht idee aan de slag gaan en die daar heel veel tijd mee verliezen. Dus, ja mijn advies zou zijn om het idee wat je hebt op een A4 te zetten dus om dat samen te vatten, er is een heel mooi model voor. Het Lean Canvas model en daarin kun je jouw idee eigenlijk testen. Dus wat je doet, je gaat het Lean canvas model invullen op een A4, en dan ga je dat vervolgens aan je potentiële klanten laten zien. Dus wat je doet is, je gaat dat model laten zien aan jouw potentiële klanten. Dus wat je doet is je stopt eigenlijk je idee, in dat Business Model Canvas. Dit is eigenlijk een variant op het Business Model Canvas maar dan de Lean Canvas. Als je daar naar googled kom je het ook wel tegen en vervolgens ga je met dat ingevulde Canvas naar je klanten of eigenlijke je potentiële klanten om feedback op te halen. Om te kijken van hé is mijn idee eigenlijk wel goed genoeg om een bedrijf mee te starten. Zelfs een deel van het antwoord, een ander idee dat ik heb is om van te voren op te schrijven wat alle risico’s zijn en wat er allemaal mis zou kunnen gaan en dan eigenlijk achter elk van die risico’s eens op te schrijven hoe je die risico’s zou kunnen afdekken. Dus nou stel je wil een donut winkel beginnen en je gaat inkopen doen je gaat grondstoffen kopen. Ja, wat als die spullen over de datum gaan en je moet ze weggooien? Wat is dan de kostenpost die je hebt, en dat is eigenlijk jouw risico. Nou wat je ook nog zou kunnen bedenken is hoe je, oké even wachten tot de politieauto weg is. Ik heb straks mijn eigen bedrijf en dan, wat als het niet lekker loopt? Oké, nou, inmiddels is de ambulance gelukkig weer vertrokken, dus we kunnen weer door met deze podcast. De vraag van Laura was ik heb straks mijn bedrijf en dan. Wat als het niet lekker loopt? Er zijn heel veel antwoorden mogelijk. Ik heb al een aantal antwoorden gegeven wat me ook nog te binnen schiet is dat ja, hoe kleiner je bedrijf is hoe makkelijker je het kan opdoeken en als het niet lekker loopt is dat natuurlijk ook een feedback van je klanten of van de markt. Dus wat je sowieso zult moeten doen als het niet lekker loopt is iets anders gaan doen. Want waarom zou je doorgaan met iets wat niet werkt? Nou, als iets niet werkt kun je er altijd mee stoppen. Dus ga dan andere producten of diensten verkopen of ga op zoek naar andere klanten of stop er helemaal mee, het kan ook zijn dat ondernemen gewoon niet bij jou past. Een andere vraag die Laura heeft voor het opstarten van haar online kaarten business is:” Hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf overzichtelijk blijft en niet één grote chaos wordt?” Daar zou ik me voorlopig zeker geen zorgen over maken vooral niet als je in je eentje werkt. Maar wat mij altijd erg helpt om overzicht te bewaren is om in ieder geval mijn prioriteiten altijd goed bij te houden. Dus wat moet ik doen? Wat zijn mijn belangrijkste taken en verantwoordelijkheden? Daarnaast heb ik een overzicht gemaakt van alle onderdelen van een bedrijf. Dus hoe ziet een bedrijf eruit? En dan heb ik het echt over een bedrijf met personeel maar dan heb je altijd: HR, Finance, Legal, Marketing, Sales strategy en ja echt de Operations of de Fulfillment. Dus het daadwerkelijk produceren of creëren van het product en wat ik voor mezelf doe is eens in de zoveel tijd die onderdelen bij langslopen om te kijken of hé, wil ik ergens iets aan doen ? Om lekker ergens mee aan de slag wil ik ergens een prioriteit van maken? Dus als ik bijvoorbeeld een tijdje niet hebt nagedacht over het personeelsbeleid van het bedrijf, dan ga ik daar een middag over brainstormen of over nadenken maar eigenlijk het overzicht houden over het bedrijf uit mijn begintijd zeker niet zo druk over maken. Nou dan vraagt Laura ook nog heb ik, trek ik meer mensen als ik een deel van de winst, naar het goede doel doe? Nou dat weet ik wel zeker. Dat denk ik echt en dat is iets wat ook echt mijn hart heeft en waar ik enthousiast over ben. Ja, het is gewoon heel cool als je succesvol bent en geld verdient en winst maakt dat je daar ook iets van deelt. Ik zal wel adviseren om daar voorzichtig mee te zijn en geen grote toezeggingen te doen. Dus ga niet van de daken roepen dat je de helft van je winst overmaakt naar het goede doel. Maar begin gewoon met een eenmalig bedrag. Begin met een klein percentage één of twee of vijf of misschien tien procent maar zeker als je je eigen uren niet meetelt in je business. Eigenlijk hou je jezelf dan voor de gek en dan heb je helemaal geen winst dus ga pas iets geven als je echt iets weg te geven hebt. En de ander vraag heb ik naast het bedrijf nog wel genoeg tijd en energie over voor andere dingen, bijvoorbeeld een opleiding volgen of leuke dingen doen met vrienden of sporten. Nou, mijn mijn, ja mijn idee bij het slim opzetten van een bedrijf is om het zo te creëren dat het jou persoonlijk, ja, beter, gelukkiger, liefdevoller en blijer mens maakt. En er zijn ook heel veel voorbeelden van ondernemers die eigenlijk naar beneden getrokken worden door een bedrijf die zo hard moeten werken of die zoveel stress hebben dat ze minder leuk, minder goed, minder prettig mens gaan worden misschien. Dus creëer een bedrijf op de manier zoals jij het zelf wilt hebben. En ja misschien een beetje een vaag antwoord maar ja, ik kan ook veel concreter zeggen van baken het gewoon af door te zeggen. Dit zijn mijn werkdagen. Stel dat je part-time begint met een onderneming dan kun je ook zeggen van elke maandag en dinsdag besteed ik aan mijn bedrijf of ik begin in de avonduren en donderdag en vrijdagavond. Dat zijn mijn werkavonden. Je hebt daar zelf een keuze in. Hoeveel tijd je wil investeren. Nu zijn de buurkinderen aan het kloten. Dus ga ik ze even gaan wegsturen. Hé wegwezen, potverderie duveltjes. Nou kinderen zijn weg. Laura vraagt zich ook, ook vraagt Laura zich af hoe het precies zit met de tijdsbesteding. Dus hoe zorg je ervoor dat mijn bedrijf niet ten koste gaat van andere dingen die ik ook belangrijk vind? Nou vind ik ook een hele goede vraag want laat ook zien dat je echt, echt hebt nagedacht over hoe je dit het beste kunnen aanpakken. Ik zou dit bijvoorbeeld benaderen vanuit The weal of life, een model uit de zelf development. Dat gaat dan eigenlijk over de verschillende levens gebieden die belangrijk voor je zijn en je kunt op elk van jouw levensgebieden een doel stellen of meerdere doelen bijvoorbeeld op het gebied van relaties, op het gebied van gezondheid en voeding, op het gebied van werk, business. Het gebied van spiritualiteit, het gebied van geld, bezit, spullen, leuke dingen doen. Dus je leven is natuurlijk heel divers je bent niet alleen maar ondernemer je bent gewoon ook een mens. En, dus maak keuzes over waar je, wat je in jouw bedrijf wilt steken. Ik zou eigenlijk het beste antwoord dat ik je kan geven is om heel duidelijk voor jezelf te bedenken wat je wilt investeren in je bedrijf en dan niet alleen qua geld maar vooral ook qua tijd en energie en wat je er uit wil halen. Wanneer de balans verstoord raakt tussen wat je erin steken en wat je eruit haalt dat merk je zelf ook wel. Dat wil je gaan voelen, van hé, ik vind het niet zo leuk of het gaat me tegen staan. Mijn definitie van werk is alles wat je met tegenzin doet. Dat is hoe ik naar werk kijk, dus zodra het ondernemen als werk gaat voelen. Dan moet je gaan opletten en kijken of je andere keuzes moet gaan maken. Ja, als het nou echt een vlucht neemt met die online kaarten business dan zou ik gaan nadenken over je tarieven verhogen. Misschien ben je wel te goedkoop en krijg je daardoor te veel werk. Je zou kunnen overwegen om te gaan denken hoe kan ik dit opschalen, dus hoe kan ik bijvoorbeeld dingen digitaal maken zodat ik ze kan laten, ja, in veelvoud laten reproduceren. Er zijn allerlei oplossingen voor te bedenken. Nou zoals je wel hoort, zijn alle vragen over het opstarten van je bedrijf op heel veel manieren te beantwoorden. Ja, dit is gewoon een deel van wat ik je als antwoord kan geven gebaseerd op mijn uitgebreide ondernemers ervaring van de afgelopen tien jaar. Ik heb ontzettend veel meegemaakt. Heel veel hoogtepunten maar ook heel veel dieptepunten en daar heb ik heel veel van geleerd. Dus ik vind het ontzettend leuk om die inzichten en ervaring te delen. Mocht jij het leuk vinden om ook jouw vragen in te sturen. Stuur dan even een mailtje naar info@groeivoer.nl. Je kunt ook even naar mijn website gaan www.groeivoer.nl. Daar vind je ook meer informatie over mijn groeidagen. Het zijn dagen die ik organiseer om mensen te helpen om te groeien in hun leven. Dus ga even naar mijn website. Je kunt me daar ook een berichtje sturen als jij het ook leuk vindt om jouw vragen met mij te delen. Misschien zitten jouw vragen dan wel in de volgende aflevering van deze Q & A Edition van groeivoer. Dankjewel voor het luisteren en tot een volgende keer.

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Meer afleveringen