fbpx

Aflevering 9 – INSPIRATIE – Missie: Groei!

Deze aflevering

00:00:06
Gerhard: Welkom bij de Groeivoer podcast. Mijn naam is Gerhard te Velde en bij deze aflevering van de Groeivoer podcast gaan we het hebben over het thema groei. Groeien is iets wat van nature plaatsvindt, iets wat heel normaal is. Iets wat erbij hoort en heel vaak ook vanzelf gaat, maar groei is ook iets wat soms niet lukt. Iets dat tegenzit, dat blokkeert of vastloopt. En mijn persoonlijke missie is om mensen te laten groeien. Niet alleen als mens, als persoon, maar ook als ondernemer. En je kunt je afvragen waarom die groei zo belangrijk is. Groei is belangrijk, omdat iets wat goed is de neiging heeft om steeds groter te worden. Groei is goed, omdat iets wat mooi is en iets dat toevoegt het verdient om groter te worden. Ja, natuurlijk zijn er ook heel veel tegenargumenten allerlei redenen om groei af te remmen, om groei te stoppen, om groei tegen te werken. En dan heb ik het vooral over negatieve dingen dus de negatieve dingen die ook met groei te maken hebben, een negatieve groei. Dan denk ik bijvoorbeeld aan ziekte die groeit of de groei van iemands ego. Iemand die zichzelf compleet overschat en helemaal geweldig vindt of de groei van problemen in iemands leven dus er kunnen ook allerlei negatieve vormen van groei zijn. Maar waar ik het vooral over heb is het laten groeien van iets wat goed is. Maar hoe kom je er nu achter wat jouw echte potentie is? Wat jouw groei capaciteit is. Heel veel mensen hebben talenten. Sterker nog iedereen wordt geboren met bepaalde gaven of talenten en gedurende je leven kom je daar steeds meer achter wat die gaven en talenten zijn.

Soms leer je dat uit jezelf en merk je dat je bijvoorbeeld altijd al de snelste van de klas was met hardlopen of dat je zoals mijn oude schoolvriend Paul altijd als eerste klaar was met je wiskunde sommen. Sommige talenten die zijn heel duidelijk, maar er zijn ook talenten die je misschien nog nooit hebt ontdekt. Waar je nog nooit tegenaan bent gelopen, maar die er wel degelijk zitten. Nou daar ga je mee aan de slag dus die talenten kun je gaan ontwikkelen en daarbij geldt ook dat je echt tijd en aandacht moet besteden en heel veel uren maken misschien wel. Jullie kennen ongetwijfeld, of misschien nog niet, maar dan nu wel de 10.000 uur regel. Regel die zegt dat alles wat je 10.000 uur doet dat je daar vanzelf heel goed in wordt. Het is een stelling die is bekend geworden door Malcolm Gladwel en hij zegt eigenlijk van: ja, ookal heb je geen talent voor piano spelen. Als je 10.000 uur achter de piano gaat zitten dan word je vanzelf goed. Dan kom je vanzelf op een bepaald level. Nou, dat mag zo zijn, maar je zou zelfs naar een nog veel hoger level toe kunnen. En hoe pak je dat dan nou weer aan? Nou, de manier om dat te doen is het vinden van een geweldige teacher of een leraar of een coach. Iemand die jouw potentie ziet, die jouw drive of wens of verlangens ziet om te groeien en die jou de spiegel voorhoudt en tools aanreikt om te groeien. Coaches en teachers en leraren kun je op allerlei plekken tegenkomen.

Ik heb het vaak over goeroes en het begrip goeroe wil ik graag een klein beetje toelichten, want we denken bij een goeroe vaak aan een soort spiritueel leider of een halve god of misschien wel een hele God. Maar wat ik versta onder een goeroe is iemand waar je iets van kunt leren en eigenlijk kunnen we allemaal van elkaar leren. Dus eigenlijk zijn we allemaal goeroes en dat is ook min of meer wat Tony Robbins, mijn grote vriend Tony, in zijn Netflix documentaire zegt. De titel van die documentaire is ook: ‘I am not your goeroe’. En ja dat is eigenlijk hoe ik daar ook in sta. Iedereen kan leren van iedereen en iedereen is een goeroe. Alleen als je alles zelf probeert op te lossen en alleen maar in je eentje al je struggles aangaat kan het zijn dat je leerproces veel langer duurt en je dus veel minder snel groeit dan je zou kunnen. Dus ik adviseer iedereen die wil groeien of die de goeie dingen in zijn of haar leven wil laten groeien om op zoek te gaan naar mensen die die groei kunnen versnellen. En ik zal iets vertellen over hoe ik dat met mijn groei bedrijf aanpak. Eigenlijk richt ik me op meerdere doelgroepen. Ik richt mij op professionals, mensen die in loondienst zijn bij een werkgever of die momenteel even geen baan hebben, maar wel op zoek zijn naar een baan. Ik richt mij op nieuwe ondernemers dat zijn ondernemers die minder dan een jaar geleden begonnen zijn dus die of van plan zijn om te gaan starten op korte termijn of die net gestart zijn of minder dan een jaar bezig zijn.

Dus dat zijn de nieuwe ondernemers en de derde doelgroep waar ik graag voor werk dat zijn de groei ondernemers en wat ik daaronder versta dat is een ondernemer met personeel die een bedrijf heeft en die graag naar the next level wil. Nou, mijn groeimodel, want ik heb een groeimodel ontwikkeld voor deze drie doelgroepen heet: missie groei. En de missie van “missie groei” en dat is ook mijn persoonlijke missie is om mensen te laten groeien. En als we dan met de professionals beginnen gaan we vooral kijken naar wat iemand al in huis heeft aan talenten, gaven en vaardigheden. Dus: wat heb je al in huis? Op welk niveau zit je op die vaardigheden? En wat is de beste keuze als het gaat om het vermarkten van die vaardigheden. Dus waar komen jouw talenten het best tot hun recht. Want als jij op een plek zit waar je volledig aan de slag kan met jouw talenten, met jou gaven dan kun je ook het meeste van jezelf geven. Dan kun je 100 procent jezelf zijn. Je kunt ontspannen en tegelijkertijd heel hard werken en je kunt ongelooflijk veel waarde toevoegen voor je collega’s en voor het team, voor de organisatie en uiteindelijk ook voor jezelf. Missie Groeivoer startende ondernemers of ik zeg liever nieuwe ondernemers heeft min of meer dezelfde basis, hetzelfde vertrekpunt namelijk: wat heb je in huis? Wat kun je nu al? En wat ik daar nog aan toe wil voegen en eigenlijk geldt dat ook voor de professionals, maar dat is je drive, je missie. Wat wil je nou eigenlijk graag bereiken? en een laagje dieper, waarom wil je dat? zoals iemand bij mij in coaching komt of als ik iemand mag gaan helpen groeien en die persoon vertelt mij van: “nou ik wil de beste van de markt gaan worden.” Oke dat kan, maar waarom wil je dat? Wat is je drijfveer? Is dat, omdat je dat voor een ander doet? Of doe je dat vooral voor jezelf?

Daar is dan bijna altijd ego in het spel en ik vind dat prima. Sterker nog ik heb zelf ook een ego en ik denk dat iedereen een ego heeft. Ik vergelijk ego altijd met een raket vloeistof. Het zorgt ervoor dat je de dampkring kunt verlaten. Het brengt je naar een hoger niveau, maar als je raket vloeistof gaat drinken dan ga je natuurlijk dood. Dus vergelijk het ego maar met raket vloeistof. Gebruik het, maar drink het alsjeblieft niet op. Als ik met nieuwe ondernemers werk leg ik vaak uit dat je een verschil moet maken tussen jou zelf als ruimtevaarder, als astronaut, als ondernemer en je bedrijf, de raket, het ruimteschip. Ik stel vragen om erachter te komen hoe je een business op kan zetten die gewoon klein begint, maar die wel groot zou kunnen worden. Want het is onherroepelijk dat je gaat groeien, dat je je door ontwikkelt en als je dan na vijf jaar ondernemen terugkijkt merk je dat je op een heel ander niveau zit. Dus jij bent enorm doorgegroeid, maar je bedrijf is dat niet. Je bedrijf is eigenlijk nog waar het was toen je begon. Dus voor mij is die conceptuele scheiding tussen de ondernemer en de onderneming van belang. Zelfs als je niet de ambitie hebt of de drive om een bedrijf te bouwen dan nog is het heel nuttig om die twee conceptueel te scheiden, omdat er vragen bij horen die nieuwe inzichten opleveren. Je gaat er groter van denken. Je gaat dingen neerzetten op een manier zodat je bedrijf groter kan zijn dan jij.

Dat betekent ook dat je meer kan toevoegen voor je klanten, dat je meer impact kan maken, dat je meer opdrachten kan aannemen, dat je meer geld kunt verdienen en dat je misschien ook meer vrije tijd overhoudt en meer plezier hebt. Nou, als je dan eenmaal hebt nagedacht over jou zelf als ondernemer, over je bedrijf dan is de volgende stap het nadenken over de daily operations. Aan de slag, je bent bezig en dan wil je eigenlijk een soort dashboard hebben waarin je kunt zien hoe het met je gaat, hoe het met je bedrijf is. En dan hebben we het natuurlijk over KPI’s: Key performance indicatoren. Daar kunnen we een hele aflevering aan wijden. Dat is niet nodig, want in essentie gaat het om de simpele dingen die jou gelukkig maken. Hoeveel vrije tijd heb je? hoeveel plezier heb je? Ben je blij met je klanten? Ben je blij met je medewerkers of je partners? Krijg je uit je bedrijf wat je erin stopt? Dus verdien je wel genoeg geld? Krijg je wel genoeg waardering? Dit zijn allemaal dingen die je op je persoonlijke dashboard kunt zetten en die je eens in de zoveel tijd er even bij moet pakken.

Dus je hoeft echt niet elke dag dat te doen, maar ik raad aan om zeker één keer per maand een review te doen van hoe het gaat met jou en met je bedrijf. En wat ik ook doe in mijn programma, mijn groei programma: “missie groei” is vooruit kijken naar hoe het ooit allemaal zal eindigen. Dat klinkt misschien wat apocalyptisch, maar wat ik hiermee bedoel is dat je gaat nadenken over een worst case scenario. Dus stel dat je gaat beginnen met ondernemen, wat zou er allemaal mis kunnen gaan? en hoe groot is de kans dat dat gebeurt? Wat ga je eraan doen om het te voorkomen? Dus welke maatregelen ga je op voorhand nemen? Stel dat je een ZZP’er bent, wat ga je doen als je ziek wordt? Er zijn hele simpele antwoorden voor. Je kunt heel makkelijk een brood fonds zoeken of wat als je grootste klant niet betaalt, hoe ga je dat oplossen? Nou, dat kun je doen door een aanbetaling te vragen van minimaal de helft. Je klant helemaal vooruit te laten betalen. Dus in mijn groei programma, missie groei, denk ik met jou na over hoe je jezelf kunt ontwikkelen en als ruimtevaarder een goede start kan maken. Ik denk na over je ruimteschip, je raket. Hoe kun je die zo vormgeven dat hij past bij wie je bent dat je daarmee je klanten goed helpt en goede dingen doet. Hoe zorg je dat je daar genoeg voor terugkrijgt? Daar gaan we ook over nadenken. We maken een dashboard waarin je kunt monitoren hoe het gaat, zodat je ook kunt ingrijpen als het niet goed gaat. En we denken na over de exit, over het einde, het abort mission of mission complete.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je op enig moment je bedrijf verkoopt en wat ga je dan doen? ja en dan kom ik bij de derde doelgroep waar ik graag mee werk en dat zijn de echte groei ondernemers. De mensen die een bedrijf met personeel hebben. Voor hun is groei vaak een doel op zich. Ze vinden het gewoon kicken om te groeien en ook voor hun, voor deze ondernemers heb ik het missie groei programma. Alleen dan gaan we echt veel meer de diepte in. We gaan ook veel meer naar de organisatie in het team kijken en daarbij werken we ook met Live Coaching. Het programma voor de professionals is grotendeels online. Het programma voor de nieuwe ondernemers, grotendeels online, kan eventueel aangevuld worden met één op één coaching, maar het groeiprogramma voor groei ondernemers is echt voor een groot deel offline. Dus on site of live. Om het in goed Nederlands te zeggen het programma voor de groei is voor het echtie. Ik doe zelf geen één op één coaching als het niet hoeft, want waar ik enorm van opleef, waar ik blij van word, waar ik er energie van krijg is zending. Nou dus wat dat betreft is podcast ook een logische stap, maar wat ik het liefste doe is mijn kennis en ervaring delen. En ik vind het bloed irritant als mensen terug praten. Dat is natuurlijk een geintje, maar er zit wel een kern van waarheid in. Ik kan mensen echt verder helpen.

Ik kan mensen echt een spiegel voorhouden en tot inzichten brengen, maar in de essentie zie ik mezelf niet als business coach, want een business coach stelt nog veel meer vragen, die luistert veel meer en ik denk ik iets te veel een zendeling ben om een goede business coach te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen business coaching aan kan bieden. Daarom werk ik graag met ‘affiliates’ dus mensen die in hetzelfde gedachtegoed van missie groei, andere ondernemers verder helpen. Nou, als je nu luistert en het lijkt je interessant om ‘affiliate’ te worden en mee te draaien, missie groei, laat het mij weten. Als je het interessant vindt om in gesprek te komen met een affiliate coach van missie groei laat het ook weten. En als je andere gedachten hierover hebt kom maar door. Ik ben heel benieuwd naar jouw inzichten. We hebben het gehad over groei en ik heb gezegd dat groeien iets goeds is, iets natuurlijks, iets dat gewoon gebeurt. Groei kan ook iets zijn dat negatief is. Dingen die niet fijn zijn, die groeien.

Heel veel van die principes vinden we terug in de natuur en de antwoorden op groei vinden we ook in de natuur. Soms heeft groei een begrenzing nodig en gaat het gewoon te hard dan moeten we even op de rem drukken. Soms gaat groei veel te langzaam en moeten we kei en keihard het gaspedaal indrukken. Want wanneer is het nou goed? de situatie waarin je blij en tevreden bent. Gelukkig bepaal je dat uiteindelijk zelf, als mens, maar ook als ondernemer ben je vrij. Jij kiest zelf. En misschien ben je niet 100 procent vrij en heb je verplichtingen en verbindingen. Dat is ook mooi en goed, maar in essentie kies jij zelf waar, wanneer, met wie je waaraan werkt. Er is niemand die jou verplicht om te doen wat je nu doet. Er is niemand die van jou vraagt om je vrijheid op te geven. Dus waarom zou je dat dan doen? Ik roep mensen op om hun vrijheid terug te pakken. Als je nu in loondienst zit ergens, maar je vindt er geen zak aan. Ga alsjeblieft een andere baan zoeken of ga ondernemen, maar neem het heft in eigen hand. Niet omdat het moet, maar omdat het mag. Ik gun je groei, ik gun je vrijheid, ik gun dat alles in je leven je gaat groeien en dat je daarna ook gaat delen. Want hoe beter het met jou gaat, hoe makkelijker je dat ook kunt delen met anderen. Natuurlijk komt dan het bekende voorbeeld van het vliegtuig om de hoek kijken. Geef eerst jezelf zuurstof en dan de ander.

 Nou, ik zou zeggen wacht niet te lang met doorgeven. Dus pak die zuurstof en ga meteen ook delen. Ga lekker geven. Nou, meer over geven komt in een andere episode bij je terug. Ik ga deze episode over groei afsluiten. Er valt nog veel meer over te zeggen natuurlijk. Maar ik hoop dat je aan het denken gezet bent. En ik ben ook heel benieuwd naar jouw gedachten over groei want ja we zijn natuurlijk allemaal goeroes. Ik wil graag van je leren. Dus stuur je reactie in of laat je feedback achter. Dat kan via mijn website Gerhard te Velde punt NL. Ik zou het ook heel leuk vinden om je een keer live te ontmoeten tijdens een van mijn groei dagen. Misschien vind je het interessant om deel te nemen aan mijn groei programma. Stuur me dan ook even een mailtje of een berichtje. Dan kunnen we daar met elkaar over kletsen. Bedankt voor het luisteren en tot een volgende keer.

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Meer afleveringen