fbpx

Accountmanagers zijn honden

Accountmanagers zijn honden. En dat bedoel ik positief! Honden zijn namelijk hele lieve, loyale dieren, die altijd voor hun baasje klaar staan. Die met veel plezier buiten lopen maar ook altijd weer thuiskomen. Maar… Accountmanagers hebben anno 2019 toch helemaal geen baas? Nee, dat klopt, tegenwoordig is iedereen ‘baas in eigen baan’. We zijn zelfsturend geworden en bepalen zelf wanneer we werken, waar, waaraan en met wie.

Wie is de baas?

Er is niks mis met de loyaliteit van accountmanagers. Maar wie is eigenlijk de baas? De klant, de werkgever, of de accountmanager zelf? Of alle drie? Ook als is het woord ‘baas’ niet populair, we werken als accountmanagers niet alleen voor onszelf. We doen wat we doen, ten dienste van andere mensen. In het geval van de accountmanager is dat de klant. Als je er zo naar kijkt is de baas van de accountmanager niet alleen de werkgever, die het salaris betaald, maar juist de klant die excellent geholpen wordt.

Gemanaged worden

Een accountmanager is er dus voor de klant. De naam zegt het al: de accountmanager, managed een account. Maar wil een ‘account’, een klant dus, eigenlijk wel ‘gemanaged’ worden? Ik denk het niet. Een klant wil vooral goed geholpen worden. De klant wil van een probleem af. Als dat met goede communicatie en een beetje extra liefde en persoonlijke aandacht kan, heel graag.

Liefde & aandacht

Het mooie is dat wat klanten willen, naadloos aansluit op wat een goede accountmanager wil. Problemen oplossen en liefde & aandacht geven. Dus als je het zo bekijkt, zijn ze een goede match. En dat is de essentie van het werk van een accountmanager. Het probleem van een klant diepgaand begrijpen, vertalen naar een oplossing, de klant bereid vinden hier goed voor te betalen, en alles dat beloofd is, volkomen naar wens uitvoeren.

Maak het of kraak het

Accountmanagers zijn eigenlijk geen honden. En ook geen ‘managers’ van een account. Het zijn net mensen. Die andere mensen willen helpen. Zoals het al eeuwenlang is, ver voordat het woord accountmanager ingeburgerd raakte. Wat vind jij? Maak jij deze term, of kraak je deze term? Moet de term accountmanager in de prullenbak? Reageer met JA als je het hier mee eens bent en NEE als je wilt dat de term accountmanager blijft! Een uitgebreidere reactie mag natuurlijk ook.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!