Bier én een sterk merk b(r)ouwen: de groeilessen van Ronald van Van de Streek bier

Ze staan bekend als de ´non-alcoholic gasten´. De gebroeders Sander en Ronald brouwden hun eigen bier ooit thuis in de keuken. Tot de vriendin van Sander er genoeg van had en zei: of jullie stoppen, of het wordt een serieuze business. Vorig jaar draaide Van de Streek bier 2,5 miljoen euro omzet. Hun alcoholvrije IPA-bier Playground is te koop in iedere Albert Heijn. We spreken Ronald van de Streek in deze podcast over zijn hoe zijn hobby uitgroeide tot big business en wat zijn beste groeilessen zijn geweest. 

Ronald van de Streek groeide op in Alphen aan de Rijn, in een gemoedelijk doorsnee gezin met 4 kinderen. Hij studeerde commerciële economie in Utrecht, maar het was zijn bijbaan bij de fietsenmaker in Alphen aan de Rijn die van hem een ondernemer maakte.

In 2010 startte hij samen met zijn broer Sander met bier brouwen. Voor de lol. In die tijd bestond het assortiment speciaalbier in Nederland nog voornamelijk uit Guinness en La Chouffe. Van IPA had nog niemand gehoord. Papadag werd een bierdag. Ze genoten van de vrijdagen brouwen en gamen.  

Toch brachten de broers, al dan niet op aandringen, in 2013 hun in huurketels gebrouwen bier op de markt. Het was het begin van Vanderstreekbier.nl. De bouw van hun eigen brouwerij ´speeltuin´ in 2017, gaf de doorbraak. Daar brouwden ze de Playground IPA, een smaakvol alcoholvrije biertje, inmiddels goed voor 100% van hun bekendheid en 60% van de omzet.

Groeiles 1: een lerende houding als basis voor succes

Ondernemen was voor de broers echt learn by doing. Ronald: “We hebben ons altijd op een hele lerende manier in de markt gepresenteerd. Zo vroegen we aan Albert Heijn: wij willen in jullie schappen, maar hoe hoe werkt dat eigenlijk? Deze open houding, zonder arrogantie, heeft ons erg helpen groeien.”

De volgende les kwam in de vorm van een letterlijk slimme investeerder. Dit was op het moment dat Sander en Ronald concludeerden dat ze €500.000,- nodig hadden om een eigen brouwerij op te zetten. Ze wilden dit eerst via crowdfunding doen, maar het liep anders. Ronald: “Via via kwam ons verhaal terecht bij Rob en Timo. Onder de naam Smart Money hielpen zij kleine ondernemers, en zagen wel wat in ons idee. Na 3 avonden praten in een boerenschuur in Harmelen was de deal rond.”

Behalve de slagkracht om hun bier-imperium uit te bouwen, is het vooral het mentorschap en de kennisoverdracht die een grote meerwaarde heeft voor de broers. Het bedrijf heeft hierdoor veel meer structuur en zakelijkheid gekregen. “Elke maand de cijfers op orde helpt je om voor te bereiden op de toekomst, ” vertelt Ronald. 

Zo zie je maar dat investeren in je bedrijf niet alleen een kwestie is van geld, maar vooral ook de tijd nemen om te leren hoe je een succesvolle business bouwt.

Groeiles 2: Hire slow, fire fast

De volgende stap was een goed team opzetten en de taken verdelen. Ronald is nu de commerciële man van het bedrijf en Sander runt de operatie. Hij noemt Jorik, die vanaf dag 1 als verkoper deuren intrapte, Jamy die hun prachtige logo heeft ontworpen… 

“Ons personeel maakt ons tot wie wij zijn, we kunnen niet zonder ze,” vertelt Ronald. 

“Ik neem mensen aan op basis van intuïtie, neem de tijd om te kijken of het klikt. Soms zie ik niet eens hun CV en moet ik later vragen wat ze ook alweer gestudeerd hebben.” 

De belangrijkste aannamecriteria? Ronald: “De wil om te leren. Met een lerende houding kun je veel meer voor elkaar krijgen dan met de juiste studie of ervaring.”

Als een professional toch niet de match is die je zoekt of de sfeer verziekt? Ronald: “Bij ons mag je falen. En daarvan leren. Ik ben niet het type manager dat je dan een hokje induwt om te praten. Daar heb ik zelf een grote hekel aan. Maar als het echt niet gaat, dan kan ik ook snel de knoop doorhakken. We zijn geen vriendengroep. Het moet wel wérken!”

Groeiles 3: Leer zo snel mogelijk een sterk merk bouwen

Nederland kent maar liefst 800 kleine brouwerijen. Hoe kom je net als De Molen Joop, Oedipus in de top 15 van brouwerijen? 

“De meeste bierbrouwers kunnen gewoon heel goed brouwen. Maar voor een doorbraak moet je een business leren runnen,” vertelt Ronald. “Weten hoe je een succesvol merk bouwt. Belangrijk daarbij is een goed logo, en een tone of voice die aansluit bij de doelgroep. Daarnaast: zichtbaar zijn. Bierfestivals, krant, radio, tv: ik ben constant bezig om aandacht te creëren voor ons bier. Dat doe ik nu ook met onze podcast Lullen over bier.”

De magische formule van het succes van Van de Streek-bier zit´m dus niet alleen in het recept, maar vooral ook in de marketingformule en het met focus en aandacht ´brouwen´ van een smakelijk merk. 

De toekomst van Van de Streek-bier?

Ronald: “Lol hebben is het belangrijkste. Ondertussen werken we ook hard aan onze groei. Corona is een grote groeifactor voor ons geweest, vooral voor onze webshop. Vroeger verdienden wij aan het online verkopen van bier € 1000,-  per jaar, nu is dat een veelvoud daarvan per dag!”. 

Van de Streek bier neemt inmiddels ook in China gretig afname. “Er gaan serieuze volumes alcoholvrij bier naar ons groothandelaar in Hong Kong,” zegt Ronald.  Engeland is ook een nieuwe afzetmarkt voor Van de Streek. 

Ondanks de stijging in omzet, is de winstgevendheid gelijk gebleven. Dit vanwege alle investeringen en de groei van het team. 

Ronalds droom is dat vandeStreek een familiebedrijf blijft, dus stiekem hoopt hij dat hun kinderen willen instappen. “Maar als een groot biermerk als Heineken ons een aanbod zou doen van € 25 miljoen per persoon en dan nog 5 jaar betrokken zijn, dan zou ik daar wel over nadenken.” Wat hij met dat geld zou doen? “Ik zou het steken in een ander bedrijf in de ´craft-hoek´. Sauzen of siropen bijvoorbeeld, dat zijn ook hele mooie high-end producten voor de horeca.” 

Zo b(r)ouw jij een sterk merk

Hoe sterk is jouw merk? Is het voor jouw potentiële klanten en medewerkers duidelijk waar jij voor staat? En maak je echt contact? Door te werken aan een connected brand, zorg je dat je duidelijk communiceert wie jij bent en maak je echt contact met jouw ideale doelgroep. Zodat de juiste klanten en medewerkers op je afkomen, en marketing moeiteloos wordt.  

Tijdens een inspirerende interactieve Groeisessie voor Ondernemers komen onderwerpen zoals Connected Branding aan bod. Het zijn online sessies en maken onderdeel uit van Geniaal Groeien, het 12-weken groeiprogramma voor ondernemers van Groeivoer. Je maakt dus ook meteen kennis met Groeivoer en de Groeiclub voor Ondernemers.

Wil je hier bij zijn?

Het event gratis en vrijblijvend en alleen toegankelijk voor ondernemers. Meld je aan via info@groeivoer.nl.

Win een vandeStreek bierpakket 

Genoten van deze podcast? Schrijf dan een review over deze podcast en win een bierpakket van vandeStreek én een shout out in de Groeivoer podcast.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!