fbpx

Zelfvertrouwen is net als seks: van te weinig word je chagrijnig

Daarom spraken we Jikkie Has, spreker, trainer en auteur van het boek Zakelijk Zelfvertrouwen. Veel ondernemers blokkeren hun groei door beperkende gedachten als: is mijn product wel goed genoeg? Ben ík wel goed genoeg? Wie zit er eigenlijk op mij te wachten? Voor wie dit herkent, lees dan verder en leer hoe zelfvertrouwen werkt en hoe je het kunt boosten.

Na 10 jaar ondernemerschap bekroop Jikkie Has het gevoel: iets houdt mijn succes tegen. Maar wat? Ze ontdekte bij zichzelf maar liefst 14 belemmerende overtuigingen. Stemmetjes in haar hoofd die zeiden: wat als ik heel succesvol word, of als ik faal, kan ik dat aan? Aan haar drive lag het niet, Jikkie heeft zowel bij PostNL als ondernemer altijd het beste van zichzelf gegeven. Ze was bang voor kritiek. Kritiek in de trant van: het is niet goed genoeg. Dus ík ben niet goed genoeg.

Tot Jikkie besefte: als ik straks 85 jaar ben en op mijn schommelstoel zit, hoe wil ik dan terugkijken op mijn leven? Kan ik mezelf dan recht in de ogen aankijken omdat ik weet dat ik ervoor ben gegaan? Heb ik mij niet laten beperken door de vraag of ik het wel goed doe? Dat inzicht was de start van haar eigen ontdekkingsreis naar meer zelfvertrouwen als voorwaarde voor meer geluk en succes. En dat gunt ze anderen ook.   

Waardigheid is belangrijker dan vaardigheid

We willen allemaal zo goed mogelijk worden in ons vak, want dat biedt de zekerheid dat we het goed zullen doen als ondernemer. Toch is alleen vaardig zijn niet genoeg. Dat blijkt ook uit een onderzoek dat de Kamer van Koophandel publiceerde over zelfvertrouwen. Van de 105.000 startende ondernemers gaf maar liefst 66% aan een gebrek aan zelfvertrouwen te hebben. In principe logisch, want je start iets nieuws. Toch kampen ook ondernemers die al wat langer meedraaien met een gebrek aan zelfvertrouwen als blokkade voor nog meer succes. Jikkie: ´Zelfvertrouwen, oftewel: hoe jij jezelf op waarde weet te schatten, is een belangrijke graadmeter voor succes. Meer nog dan je opleidingen, je achtergrond en de mate waarin je risico´s durft te nemen. Ook al ben je een kundige vakman of vakvrouw, als je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt, gaat het er niet uit komen. Je mist dan de waardigheid, die ervoor zorgt dat je zichtbaar durft te zijn, acquisitie durft te doen. Dus werk als ondernemer behalve aan je vaardigheid, ook aan je mindset en je waardigheid.´

Koppel je bedrijfsresultaten los van je eigenwaarde

Je bent meer dan het succes van je bedrijf, ook je nou world domination hebt bereikt of net start. Jikkie: ´Als je de bedrijfsresultaten niet koppelt aan je eigenwaarde dan ben je in staat om, ook op het moment dat het niet goed gaat, je zelfvertrouwen te behouden. Tegenvallende resultaten liggen namelijk niet altijd per se aan jou. Beter zie je jouw succes als een tennisspel, en jezelf als tennisser. Soms win je, soms verlies je. Het zegt niets over wie jij bent, over jouw waarde.´

Toch kan onzekerheid ook een prikkel zijn om te groeien. Jikkie: ´Je zet hierdoor net het stapje extra, je werkt hard, gaat uitdagingen aan. Toch is een gezond portie zelfvertrouwen wel heel fijn voor op de lange termijn.´

Wat moeten we dan doen voor dit gezond portie zakelijk zelfvertrouwen? Elke dag een mantra oplezen? ´Nee,´ zegt Jikkie. ´Die werken alleen als jij erin gelooft, omdat je je er anders tegen gaat verzetten.´ 

Een manier is om jouw missie en (zakelijk) doel centraal te zetten in jouw pad naar zelfvertrouwen. Jikkie. ´Focus je op wat je wilt bereiken. En ga na wat jou daarin tegenhoudt, wat de blokkades zijn. Pel vervolgens af of de blokkades te maken hebben met jouw waardigheid (ben ik goed genoeg) of met jouw vaardigheid (ik wil nog beter worden in…). Op die manier kun je van een afstandje objectief naar jezelf kijken en zeggen: wat is er nog nodig om dit te bereiken. Zonder jezelf daarbij te beoordelen of te complimenteren. Je maakt dan specifiek wat er nodig is voor succes, zodat je aan de juiste dingen kunt werken. ´

Met zelfvertrouwen doe je ook de ander een plezier

Ondernemers met zelfvertrouwen zijn heerlijk om mee samen te werken. Ze zijn in hun communicatie namelijk krachtiger en meer verbindend, omdat ze niks te verbergen hebben. ´Mensen met gebrek aan zelfvertrouwen willen niet dat ontdekt wordt dat ze iets niet weten of kunnen,´ legt ze uit. ´Wie zelfvertrouwen heeft, accepteert zichzelf zoals-ie is. Je weet dan van jezelf: daar ben ik goed in en daar ben ik niet goed in. Je schaamt je daar niet voor en kunt goed uitleggen of je iets wel of niet wilt doen. Dat biedt duidelijkheid.´

Over ondernemers die doorslaan in hun zelfvertrouwen richting arrogantie zegt Jikkie: ´Iemand die net start, of heeft gefaald, heeft net zoveel recht van spreken als een ondernemer met veel zakelijk succes. Hoe ver je het ook hebt geschopt, je kunt altijd iets leren. Ook van een kind, en de snackbareigenaar op de hoek. Het is een kwestie van een growth mindset hebben, waarin je altijd open blijft staan om te falen én te leren.´ 

Extra groeivoer voor meer zelfvertrouwen:

  • Je zelfbeeld wordt gevormd in je jeugd. Als kind doe je veel nieuwe ervaringen op en moet je snel conclusies trekken. In de loop van de jaren maak je een filter: zo ziet de wereld in elkaar. Zo zit ik in elkaar. Stel dat je conclusie is dat je niks waard bent, dan ga je daar ook constant bewijs voor vinden. Met als gevolg minder zelfvertrouwen. De blokkades wegnemen betekent dus eigenlijk jezelf weer opnieuw programmeren.
  • Eerst werd gedacht: als je kinderen maar genoeg motiveert om in zichzelf te geloven dan komt het wel goed. Deze kinderen groeiden uit tot professionals die niet met feedback om konden gaan. Dit is dus ook niet the way to go naar meer zelfvertrouwen.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen, vergelijk jezelf liever met jezelf. Waar stond jij 3 jaar geleden? Hoe ben je gegroeid? Hoe wil je nog groeien?
  • Mannen hebben over het algemeen iets meer zelfvertrouwen dan vrouwen. Stereotypering en testosteron speelt daarin een rol.
  • Onder een laag uurtarief zit vaak een gebrek aan zelfvertrouwen. Daarom is onze boodschap: stop met jezelf klein houden. Je hebt als ondernemer een sterk geloof in jezelf nou eenmaal hard nodig. Dit geeft je de kracht om jezelf en jouw diensten waardig te prijzen. 

Wij spraken Jikkie voor de Groeivoer Podcast. Zou je graag het gesprek willen horen? Beluister het interview met haar in de Groeivoer podcast of via Spotify.

Hoe ga jij groeien in waardigheid en vaardigheid?

Wil jij werken aan jouw waardigheid én vaardigheid samen met andere ondernemers die energie steken in hun persoonlijke groei en de groei van hun bedrijf? Misschien is onze Groeiclub iets voor jou. Momenteel helpen wij ondernemers groeien via het online Geniaal Groeien programma. In het Geniaal Groeien programma ga je 12 weken lang, 2 uur per week  aan de slag met jouw groei. Zo breng jij jezelf en je bedrijf naar een hoger plan. Lijkt dit je wat? Kom dan eens een keertje kijken. Op woensdagochtend 10 maart openen wij op 9.30 uur – 11.00 uur virtueel de deuren voor iedereen met interesse. Meld je hier aan, en dan laten wij jou weten of er nog plek is – de zaal loopt snel vol de laatste tijd namelijk. 

Meer zakelijk succes met zelfvertrouwen

Jikkie heeft veel wetenschappelijke onderzoeken gelezen over zakelijk zelfvertrouwen, en heeft de beste tools vanuit de wetenschap verzameld in haar boek Zakelijk Zelfvertrouwen. In haar programma Zakelijk Zelfvertrouwen gaat ze als trainer en coach nog verder de diepte in, en helpt ze professionals obstakels als zelfsabotage, perfectionisme, zelftwijfel en zelfkritiek uit de weg te ruimen. Wil jij specifiek werken aan je zelfvertrouwen? Link dan met Jikkie via LinkedIn, bekijk haar website zakelijk zelfvertrouwen of bestel haar boek Zakelijk zelfvertrouwen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!