Hoe kom je beter in beeld bij klanten?

Als ondernemer heb je niet altijd door hoe je overkomt. Bijvoorbeeld als je er niet aan toe komt om je website te updaten. Of als dat logo dat je ooit zelf in elkaar kluste voor jou helemaal vertrouwd is, maar vooral ‘goedkoop’ uitstraalt. Terwijl jij echt inmiddels echt wel premium diensten verleent… Door je bewust te zijn van hoe je overkomt, ga je effectiever communiceren, word je beter begrepen en voel je je minder vaak afgewezen. Hoe spot-on is jouw marketingcommunicatie al? 

Voor marketing geldt: hoe meer je uit moet leggen, hoe meer kosten je maakt. En hoe harder je dus aan sales moet doen om genoeg klanten te krijgen. Om nog maar te zwijgen over het nadeel van klanten die niet bij je passen. Daarom is het belangrijk om scherp te hebben wie je bent, en wie je niet bent. En of je dat ook op de juiste manier op anderen overbrengt. Wat levert het op je jouw communicatie versterkt? Door je bewust te zijn van hoe je overkomt, ga je effectiever communiceren. 

Het verkeerde signaal afgeven

Toen ik een nieuw design bureau inhuurde om te helpen met de huisstijl van Groeivoer, vroeg ik om ongezouten feedback. Die kreeg ik. Op mijn homepage gebruikte ik een filmpje van een groeidiner. En natuurlijk kwam overal op mijn website de wortel terug. Ze vonden mijn website op de site van een restaurant lijken. Niet op de site van een business coach. Ik had, ondanks allerlei goede bedoelingen, dus ´het verkeerde´ signaal afgegeven. Mijn accountabilty partner had een ander advies voor me. Je post te veel verschillende boodschappen Gerhard. Het is mij echt niet helder voor wie je er nu wilt zijn. Wil je nou met starters werken of niet? Of ben je er juist voor groeibedrijven?

En uiteraard kom ik nog veel vaker verkeerd over. In woordgebruik, een oude foto in mijn handtekening van Eager People waarin ik nog in jasje-met/pochet gefotografeerd sta… Allemaal niet reuze-erg, en toch zijn er dingen die ik ik kan en wil verbeteren. 

Welk gevoel geef jij de ander?

Weet jij eigenlijk wel hoe anderen naar jou kijken? Hoe kom ik erachter wat anderen van mij zien? 

Als ondernemer communiceer je altijd met je omgeving, of jij je daar bewust van bent of niet. Elk moment waarop jij interacteert met jouw omgeving vormt een touchpoint, een contactmoment. De vraag is: als mensen met jou in contact komen, zien ze dan wat jij wilt dat ze ervaren? Wat wil je dat ze zien?

Mensen kunnen de hele dag jouw naam Googlen, door je winkelruit kijken en zien wat je op jouw socials doet. Je kunt zelfs stellen dat woorden ondergeschikt zijn aan bijvoorbeeld lichaamstaal en gedrag. Om nog een stap verder te gaan. Mensen onthouden vaak niet wat je gezegd hebt, maar wel het gevoel dat je ze gegeven hebt. Ook als je met een team werkt, dan zegt jouw gedrag iets. Is de deur van je kantoor dicht, dan communiceer je iets. Is de deur open, dan ook. Komen mensen binnen? Of juist niet? Kijk je op? Hoe komen mensen binnen? Allemaal vormen van communicatie. 

Je hoeft niet iedereen blij te maken

Het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Je hoeft dus niet iedereen het hof te maken. Sterker nog: het is sterk om een beetje ‘schijt’ te hebben. Je mag jezelf zijn en wat anderen daarvan vinden is niet belangrijk. Maar het is toch wel verdraaid handig als in elk geval jouw belangrijkste doelgroepen, meteen snappen dat jij er voor ze bent. Zoek jij nieuwe medewerkers die vanuit idealisme hun werk doen? Dan kun je beter niet adverteren met “Zoek jij een goedbetaalde sales baan?” maar kun je bv. beter kiezen voor “Bouw jij mee aan …. jouw cause?” . Iedereen blij maken gaat je sowieso niet lukken. Steek liever je energie in mensen waar jij graag mee wilt werken. Zorg dat het glashelder is dat ze jou moeten hebben.

¨Iedereen blij maken gaat je niet lukken. Steek liever je energie in mensen waar jij graag mee wilt werken.¨

Gerhard, oprichter van Groeivoer

De klantreis in kaart brengen

Een bekend model om in beeld te brengen welke ‘touchpoints’ er allemaal zijn tussen jou en (potentiële) klanten is The Customer Journey. Een potentiële klant komt op verschillende momenten met je in contact. Mensen zien dingen van jou op je socials bijvoorbeeld. Maar de klant ervaart ook hoe je bent tijdens de samenwerking, en ook na afloop. Hoe je aan de telefoon bent, in het werk dat je levert en op de factuur die je stuurt. En als je medewerkers in dienst hebt, geldt dit ook allemaal voor jouw team. Er bestaan allerlei schema’s en modellen om de customer journey in kaart te brengen. Ze komen allemaal neer op: wat ervaart iemand als hij/zij jou niet kent maar jou zoekt of tegenkomt? Wat ervaart iemand als hij/zij klant bij je wordt? Wat ervaart iemand nadat hij/zij met jou gewerkt heeft? 

Tijdens de Groeivoer sessie van deze week gaan wij aan de slag met de customer journey, blinde vlekken en het krachtiger neerzetten van jezelf en jouw bedrijf. Benieuwd? In april starten wij opnieuw het online programma Geniaal Groeien. Wil jij jezelf en jouw bedrijf naar een hoger plan trekken? Bekijk hier meer informatie en meld je aan.

Extra groeivoer over jezelf & jouw merk krachtig neer te zetten:

  • De magische formule van het succes van Van de Streek-bier zit´m niet alleen in het recept. Het is de marketingformule en het plezier waarmee Van der Streek een smakelijk merk ´brouwt´. Lees hier de groeitips van  Ronald van der Streek en beluister zijn verhaal in de Groeivoer podcast
  • Zelfvertrouwen is onmisbaar voor ondernemers. Je weet dan van jezelf: daar ben ik goed in en daar ben ik niet goed in. Je schaamt je daar niet voor en kunt goed uitleggen of je iets wel of niet wilt doen. Dat biedt duidelijkheid, voor jezelf en voor jouw klanten. We spraken onlangs Jikkie Has over Zakelijk Zelfvertrouwen. Lees hier haar tips voor meer zelfvertrouwen en beluister het gesprek met haar in deze podcast
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!