Vertel jouw ondernemersverhaal 3 keer beter met Huibert-Jan van Roest

Huibert-Jan van Roest is oprichter en sprekerstrainer bij Sprekenvoorpubliek.nl, cabaretier en auteur van het boek Weg met Wollig. In een nieuwe podcast met Huibert-Jan ontdek je hoe je met eenvoudige, kleine verhalen, jouw storytelling naar een volgend niveau brengt.

Maar eerst nog even over Huibert-Jan. Tijdens zijn Master Business Law kwam hij in aanraking met één van zijn passies: debatteren. Terwijl andere studenten hun kater uitsliepen, stond hij in druilerige klaslokalen urenlang te debatteren over zaken als kilometerheffing. Al gauw trok hij steeds meer publiek en kwam hij ook in de finales van wedstrijden. 

In de tijd dat hij partner advocaat was, bleef verhalen vertellen voor hem een ideale uitlaatklep. En een hele fijne afleiding voor de conflicten en negativiteit waar hij als advocaat dagelijks mee te maken kreeg. Huibert-Jan: ´De energie die je voelt wanneer een zaal met mensen op je reageert is verslavend. Soms stond ik wel 3 keer per week op het podium, en reed daarvoor heel Nederland door.´ 

Op een gegeven moment hing Huibert-Jan de advocatuur aan de wilgen en maakte van verhalen vertellen zijn werk. Sindsdien treedt hij op als professioneel cabaretier en spreker en helpt hij ondernemers om hun verhaal beter te vertellen. 

Storytelling les 1:  Eerst Annie en dan Fiep

We hebben vaak de neiging om verhalen in chronologische volgorde te vertellen. Over hoe het allemaal begon, en hoe je bent gekomen tot waar je nu bent. Alsof je je CV opleest. Dat kan, maar dat zijn niet de verhalen die mensen zich zullen herinneren. ´Wat blijft hangen zijn de persoonlijke anekdotes,´vertelt Huibert-Jan. ´Voorbeelden die de kern van jouw verhaal of missie illustreren.´

Het is niet de bedoeling om alleen nog maar in beelden te spreken. Als Gerhard alleen maar zou spreken over wortels bij Groeivoer, zouden mensen misschien kunnen denken dat hij een groenteboer is. In plaats van een businesscoach die ondernemers zo hard laat groeien als wortels. Daarom hanteert Huibert-Jan de stelregel: eerst Annie en dan Fiep. ´Annie MG Schmidt is de verhalenverteller waar Fiep de illustraties bij maakten. Houd ook deze volgorde aan in je verhalen,´ adviseert hij. ´Vertel jouw verhaal en gooi er af en toe wat smakelijke voorbeelden in.´

Hoe weet je nou welke anekdote goed is om te gebruiken? ´Pak de meest spannende highlights. Je kunt ook aan een ander vragen welke dit zijn.´ 

In deze podcast helpt hij Gerhard de meest aansprekende anekdotes te vinden uit zijn tijd bij Eager People. ´Soms komen er verhalen naar boven die mensen eigenlijk al zijn vergeten. Maar die wel heel goed illustreren wie ze zijn en wat ze doen. Voor ieder verhaal heb je in ieder geval 2 voorbeelden nodig die resoneren. En dan is het een kwestie van werken aan de volgorde en het structuur van het verhaal.´

Welke voorbeelden je het beste kunt pakken, hangt ook af van aan wie je jouw verhaal gaat vertellen en in welke setting. Pas daar je keuzes en je verhaal op aan, tipt Huibert-Jan. 

Storytelling les 2: aan de slag met jouw spreekvertrouwen

Vroeger kon je bij wijze van spreken een bord in de tuin zetten met daarop ¨Ik ben advocaat¨, en dan kwamen de klanten vanzelf. Inmiddels is de wereld veel groter geworden en moet je als ondernemer harder werken aan je zichtbaarheid. 

En dat in een wereld waar al zoveel mensen een podcast hebben, bloggen of hun verhaal vertellen via YouTube. Ook zijn er tienduizenden sprekers in Nederland.
Je kunt hier wel eens door ontmoedigd raken en denken: wat heb ík nou te vertellen, wie zit er op mij te wachten?

We spraken onlangs Jikkie Has over hoe je je zakelijk zelfvertrouwen kunt boosten. Eén van haar tips was: focus je op je missie en op de stappen die je moet zetten om daar te komen. In plaats van je blindstaren op je eigen gebreken of angsten. Dit zakelijk zelfvertrouwen komt ook goed van pas bij spreken in publiek. 

Huibert-Jan noemt dit ¨spreekvertrouwen¨ . 

´Durf je eigen grootsheid te leven en ook te vertellen,´ zegt hij. ´Als je ergens heel sterk in gelooft, dan hoef je niet eens extreem op jezelf te vertrouwen om goed te kunnen spreken. Je hoeft geen expert te zijn, misschien ben je maar gewoon die ene gast of dat ene meisje, het maakt niet uit. Deel je verhaal!´ 

Moet je een natuurtalent zijn om een goede spreker te zijn? Huibert-Jan denkt van niet. ´De één geniet er meer van, dat wel. Maar het belangrijkste is om authentiek te zijn. Het is vervelend om naar iemand te kijken die nep is of een trucje doet. Wat hierbij helpt is om in het moment te zijn, dan reageer je het meest natuurlijk en maak je het makkelijkste contact met het publiek.´ 

Storytelling les 3: oefen, oefen, oefen

We schrijven elke dag e-mails, we doen voorstelrondjes, en als ondernemer zul je ook vaak je salespitch moeten houden. Huibert-Jan: ´Je kunt dit op een wollige manier doen, met containerbegrippen als duurzaamheid en efficiëntie. Of je start ook daar al met het vertellen van de persoonlijke anekdotes die jou als ondernemer of persoon typeren.´

Huibert-Jan vindt dat ondernemers meer mogen oefenen met het spreken voor publiek. ´Als jij op een verjaardag als ondernemer niet verder komt dan: ik doe iets in duurzaamheid of iets in logistiek, dan gaat degene die naast jou stond jou nooit bellen. Ik raad iedere ondernemer aan om zijn verhaal te oefenen. In het buurthuis jouw verhaal afsteken is voor iedere ondernemer nuttig, ook als je geen professioneel spreker wilt zijn. Als het buurthuis een brug te ver is, oefen dan in een vertrouwde setting.´

Tijdens de training Vertel je Verhaal die start in april begeleidt Huibert-Jan ook live sessies (als corona dit toestaat) waarbij ondernemers met spreekoefeningen hun verhaal oefenen op een echt podium. Daarnaast leren deelnemende ondernemers het juiste verhaal in de juiste situatie toe te passen, hoe je kunt verbinden met je publiek en hoe je humor in je verhaal kunt aanbrengen. Wil je meedoen? Laat het ons weten!

Andere storytelling tips van Huibert-Jan:

  • Neem de tijd om al diverse verhalen van jezelf op te schrijven. Zowel negatief als positief. Verhalen waarin je waardevol was voor een ander, en verhalen waarvoor je je eigenlijk misschien een beetje schaamt. Hoe scherper je jouw verhalen hebt, hoe makkelijker je ze als de situatie zich ervoor leent naar boven kunt halen;
  • Vertel niet alles in chronologische volgorde, maar zoom in op een aantal persoonlijke anekdotes die de lading dekken;
  • Je hoeft niet altijd alles te willen vertellen, in een film laten ze ook scènes weg;
  • Maak het allemaal niet te groot. Bijvoorbeeld: ik maakte vroeger graag radio met cassettebandjes en nu maak ik graag een podcast. Zo simpel kan een anekdote zijn.

Veel succes lieve ondernemer om jouw eigen grootsheid te leven én te vertellen. Wil je graag meer weten? Beluister dan ook de Groeivoer podcast met Huibert-Jan via  Spotify

Leef jouw mooiste leven én verhaal

Verlang jij ernaar om jouw (ondernemers)verhaal krachtiger neer te zetten? Misschien is deelname aan onze 12-weekse Vertel je Verhaal met Huibert-Jan wel iets voor jou. In het Vertel je Verhaal Programma werk je aan het centrale verhaal achter jouw onderneming. Je zet een glasheldere merkidentiteit op en je leert jezelf en dat verhaal te presenteren. Er zijn nog een aantal plekken over, bekijk hier meer informatie over het Vertel je Verhaal programma. Heb je een vraag aan Huibert-Jan? Je kunt hem vinden via LinkedIn, Sprekenvoorpubliek.nl en via grappigezaken.nl.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!