fbpx

Efficiëntie, focus en rust: de 3 groei ingrediënten van Moneybird

Edwin Vlieg is eigenaar van Moneybird, een softwarebedrijf dat met name ZZP-ers ontzorgt met excellente boekhoudsoftware. Doel: ervoor zorgen dat ondernemers minder tijd kwijt zijn aan de boekhouding. In dit blog lees je over de groei van Moneybird, hoe zij omgaan met personeel en hoe het Moneybird lukt om continu te innoveren.

Edwin merkte als ondernemer dat het factureren er nog wel eens bij in schoot. In zijn zoektocht naar een dienst die hem daarbij kon ontzorgen, vond hij hele zware softwarepakketten en diensten die niet compleet waren. En dus bouwde hij zelf een programma om het zenden van facturen mee te automatiseren. Dat was het begin van Moneybird, 12,5 jaar geleden. Inmiddels is het hobbyproject van Edwin uit Enschede uitgegroeid tot een bedrijf met een jaarlijks omzet van 8,5 miljoen euro en 40 medewerkers. Moneybird heeft ruim 200.000 administraties onder haar hoede waarvan een flink deel betalende klanten. 

Groeiles 1: Doe structureel wat je leuk vindt

De geschiedenis van Moneybird is niet bepaald een cowboyverhaal. Dat past ook helemaal niet bij Joost en Edwin, die van origine software engineers zijn. Ze hebben inmiddels beiden een jong gezin en geven prioriteit aan een goede werk- en privébalans. Geen extreem flitsende auto, maar een middagje ongestoord in de tuin spelen met zijn dochter noemt Edwin luxe. 

´Vind iets dat je mooi vindt om te doen en waarvan je aan het einde van de dag denkt: wat mooi dat ik dit heb kunnen doen,´ is zijn advies. ´En als je dat structureel volhoudt, dan kom je vanzelf op een punt waarop je veel geld verdient of op een andere manier een mooi leven voor jezelf opbouwt.´

Groeiles 2: Werk zo efficiënt mogelijk samen

Edwin is altijd erg terughoudend geweest in het aannemen van mensen. Inmiddels bestaat het team van Moneybird voornamelijk uit een supportteam voor klantenservice en een team van projectontwikkelaars.

Edwin: ´We focussen ons op innovatie en klanttevredenheid. Door gefocust en efficient samen te werken hoeven we niet veel mensen aan te nemen. En hoeven we ons ook niet over de kop te werken. Constant stellen we onszelf de vraag: wat kunnen we tweaken? Klantvragen voorkomen is het doel, dus als er over een bepaald thema vragen ontstaan dan lossen we het zo snel mogelijk op in de software. Dat scheelt veel afhandelingstijd. 

Als de oplossing voor het probleem niet meteen voorhanden is, dan maken we extra zelfhulp content op de website. Zo kunnen klanten zelf hun probleem oplossen. De overblijvende vragen worden afgehandeld door het supportteam.´

Over nieuwe mensen aannemen zegt Edwin: ´We laten ons personeel altijd eerst een opdracht doen. We halen alleen kwaliteit binnen, dat is het gevolg van deze strenge selectie aan de poort. Een goede onboarding vinden we ook belangrijk: iedereen krijgt een buddy toegewezen om goed te kunnen landen binnen de organisatie.´

Groeiles 3: Korte ontwikkel sprints met duidelijke deliverables

De productontwikkelingsteams van Moneybird werken op projectbasis. Sinds 1,5 jaar lukt het de teams om maar liefst 3 tot 4 nieuwe features per maand op te leveren. Dat is een stuk meer dan voorheen. Het verschil? Edwin: ´We draaiden eerst onze projecten per kwartaal. Daarbij was het doel van het project meestal te vaag en waren de taken waren niet goed verdeeld. Daardoor moest iedereen, ook dure engineers, lang op elkaar wachten. Nu ontwikkelen we in cycli van 6 weken met een cooldown van 2 weken. Geen enkel project start zonder een gedegen voorbereiding. Hierdoor is het bij de start van het project voor iedereen exact duidelijk wat de deliverable is, wat de taken zijn en wat er te doen staat. Zo hoeft niemand op elkaar te wachten.´

Productontwikkeling is een passie van Edwin, en hierin lijkt Moneybird qua aanpak op Basecamp, een Amerikaanse projectmanagement tool. Het is ook Edwin´s liefde voor productontwikkeling die ervoor zorgt ervoor dat hij vriendelijk nee blijft zeggen tegen de potentiële kopers van Moneybird. `Leuk, het geld, maar de dag erna zou ik toch weer graag nieuwe features willen ontwikkelen voor Moneybird.´

Benieuwd naar het verhaal van Edwin? Beluister hier het gesprek met hem in de Groeivoer podcast. 

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!