Meer vrijheid & winst: bekijk jouw bedrijf als investeerder

Wat ga je anders doen, als je als investeerder naar je bedrijf kijkt? Waarschijnlijk kijk je dan rationeler naar bepaalde zaken. Naar de winstgevendheid bijvoorbeeld. En de verhouding tussen de investering in tijd, geld en energie en de opbrengsten van je bedrijf. Met de ogen van een investeerder naar je bedrijf kijken is een verfrissende reality check. Durf jij het aan?

Laten we eerlijk zijn. Jij bent als ondernemer al lang grootaandeelhouder. En je bent ook investeerder. Je investeert namelijk op dit moment al jouw tijd, geld, energie en je reputatie in jouw eigen bedrijf! Het is belangrijk om je daarvan bewust te zijn.

Is de manier waarop je jouw bedrijf momenteel runt ook de manier waarop je het écht wilt aanpakken? Of kan het slimmer en winstgevender? Oftewel: ben je klaar voor de volgende stap?

1. Maak jezelf misbaar

Tijdens een ondernemersevent in 2016 raakte ik geïnspireerd om anders naar mijn bedrijf (Eager People) aan te kijken. Om meer als een aandeelhouder te gaan denken. Ik stuurde op dat moment personeel aan, deed zelf de sales maar was ook bezig met de grote lijnen van het bedrijf. 

Na twee jaar lang werken aan mijn doel, boekte ik resultaat: ik was aandeelhouder zonder nog actief deel te nemen aan het bedrijf. Sindsdien doet mijn team de operatie en ben ik nauwelijks betrokken. Met de extra tijd en financiële ruimte die ik heb, ben ik Groeivoer gestart.

Hoe ik dat heb gedaan? 

Door constant als aandeelhouder naar mijn bedrijf te kijken. Met als doel om mijzelf helemaal misbaar te maken in mijn bedrijf. En over te stappen naar de volgende versnelling.

In welke versnelling sta jij met jouw bedrijf?

  1. Je werkt zelf in je bedrijf, doet alles zelf;
  2. Je bent meewerkend voorman van een klein team;
  3. Je bent manager; je hebt taken gedelegeerd, structuur aangebracht en stuurt mensen aan. Je doet maar een klein deel van het inhoudelijk werk;
  4. Je bent de directeur; je bent vooral bezig met de grote lijnen, en hebt misschien een manager/teamlead onder je die het team aanstuurt;
  5. Je bent aandeelhouder; je hebt geen actieve rol meer in je bedrijf; jouw bedrijf werkt voor jou, niet andersom. 

Welke stap jij ga vandaag nog zetten om over te gaan naar de volgende versnelling?

2. Stuur op winst

Stel dat er nu een investeerder jouw kantoor binnenloopt en een blik werpt op jouw boekhouding. Wat ziet diegene? 

Een investeerder wil zo snel mogelijk helder krijgen hoe winstgevend je bent. En een meerjarenbegroting willen zien om je winstgevendheid te verbeteren. 

Waar een investeerder ook naar kijkt is naar de potentie van een bedrijf. Wat je bedrijf waard is, hangt natuurlijk ook af van je branche en wat je precies doet. 

Wat blijft er onderaan de streep over, nadat alle kosten betaald zijn? Om hier een realistisch beeld van te hebben, moet je zorgen dat jouw kostenstructuur klopt en dat je genoeg winstgevende klanten hebt. Dat begint al met jouw eigen beloning. Is die marktconform? Stel dat je jezelf vervangt door iemand die je in loondienst neemt, die jouw rol kan vervullen. Wat kost het om die persoon in dienst te hebben? Wat wordt er in de markt betaald voor iemand die jou op jouw niveau werkt? En wat zijn de feitelijke kosten per jaar van die persoon? 

3. Maak scherpe keuzes

Veel ondernemers zijn optimisten die risico onderschatten en opbrengsten overschatten. Met als gevolg veel nieuwe projecten, die niet allemaal winstgevend en waardevol zijn.

Nog een tip: bekijk voortaan ook elke kans door de ogen van een investeerder. Business coach Dan Sullivan heeft hiervoor het Impact Filter bedacht. Een tool waarmee je elke kans gaat filteren. Daarna besluit je wat je ermee wilt doen.

Stel jezelf bij elke kans de volgende vragen:

  • Wat kost het om dit te doen, gegeven dat ik het niet zelf ga doen?
  • Wat is het risico (in geld), wat zet ik op het spel? Hoe dek ik dat risico af?
  • Wat levert dit onderaan de streep op?
  • Past dit in mijn lange termijnplan / strategie?
  • Wordt de wereld hier beter van (denk ook aan klanten, medewerkers, enz.)?
  • Word ik hier blij van / voelt dit goed?

Stel je kijkt met deze criteria naar je bedrijf. Waar moet je dan mee gaan stoppen?

Investeren in jezelf 

Wat wij bij Groeivoer merken, is dat niet alle ondernemers zichzelf genoeg waard vinden om in zichzelf te investeren. Ik heb geen tijd, horen we dan. Of ik heb geen geld. Dat kan, maar vaak zijn het excuses omdat ze zichzelf onbewust klein laten. 

Stel dat jij een investeerder was. Zou jij dan in jezelf investeren? Ben jij die investering waard? Zo ja, hoe veel tijd en geld ga je dit jaar in jezelf investeren? In een cursus, een business coach, een nieuwe website, een online groeiprogramma bijvoorbeeld? Of in het uitbesteden van jouw diensten?

Investeren in jezelf levert groei op en heeft daardoor een grotere waarde dan je van tevoren kunt bedenken. 

Hoeveel ga jij dit jaar investeren in jouw persoonlijke groei en de groei van jouw bedrijf?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!