Hoe Mark mondige ondernemers financieel vooruit helpt via CrowdAboutNow

Waarom is een grote groep ondernemers voor financiering afhankelijk van een kleine groep van investeerders? Dat vroeg de jonge sociologie-student Mark Laagewaard zich in 2009 af. Inmiddels runt hij het succesvolle crowdfunding platform CrowdAboutNow. Wij spreken Mark over het belang van onafhankelijk zijn als ondernemer, de risico´s van investeren in MKB en helemaal gaan voor je idee – ook wanneer iedereen je voor gek verklaart.


Mark, zoon van Nederlands-Indische ouders, groeide op in het waterrijke Dwarsgracht in de buurt van Giethoorn in Overijssel. Het was in Utrecht waar hij sociologie studeerde. En van mening werd dat een groot deel van de ongelijkheid in de samenleving een kwestie is van geld. Vanuit het verlangen om een plek te creëren waar ondernemers vanuit een onafhankelijke positie geld kunnen ophalen bij the crowd, richtte hij CrowdAboutNow op. 

Onze diepe wens om elkaar te helpen

En zo kwam het dat Mark zonder enige kennis van geld een concept lanceerde dat de financiële wereld op haar vesten deed schudden. Want financieel bijdragen aan startende ondernemingen is niet alleen weggelegd voor de happy few, vindt hij. Inmiddels heeft hij dat met CrowdAboutNow ook bewezen. Mark: ´Als er genoeg mensen zijn om een bedrijf economisch gezien te laten draaien, waarom kunnen we dat niet uit particulier geld financieren? Misschien worden de bedrijven niet de Ubers en Booking.com´s van deze wereld, maar wellicht vervullen ze wel een hele belangrijke maatschappelijke waarde. En kunnen we ze samen helpen groeien.´

Met CrowdAboutNow biedt hij iedere Nederlander de kans om op een laagdrempelige manier de verbinding aan te gaan met lokale ondernemers zoals een start-up, horecaonderneming of winkelier. ´Het is belangrijk dat we interactie houden met de mensen die ons straatbeeld bepalen door er onderdeel van te zijn, door bij te dragen,´ zegt hij. ´Een goede economie bestaat uit wederkerigheid. We hebben allemaal diep van binnen de wens om elkaar te helpen. En voor ondernemers geldt: als je een potentieel succesvol plan hebt, wie zou je willen dat daarvan profiteert? Iemand die dichtbij je staat of een anonieme financierder?´

De onzekere en kwetsbare beginfase

Als je onderneemt in een sector die je nog niet goed kent, dan brengt dat onzekerheid met zich mee. Dat gold ook voor Mark. ´Door mijn ontbrekende kennis van de financiële wereld werd ik onzeker. En huurde dure advocaten in om mij te helpen bij gesprekken met bedrijven. Achteraf gezien had ik meer op mijzelf en mijn intuitie mogen vertrouwen´

Over de beginfase van het platform zegt Mark dat het een kwestie was van uitproberen en vallen en opstaan. Hij werkte ´s nachts in een hostel en voerde overdag gesprekken voor  CrowdAboutNow. Het was pittig. Vooral ook omdat veel mensen hem adviseerden te stoppen. Omdat het niet zou werken. Omdat het hem aan kennis zou ontbreken. Dit is vaak het moment waarop veel startende ondernemers op zoek gaan naar een financierder, weet Mark. Financiering waarbij de return on investment centraal staat. Juist voor ondernemers in die fase wil Mark met het platform een helpende hand bieden. ´Als je jezelf als ondernemer in de kwetsbare fase gaat vastzetten door met een traditionele bank of belegger in zee te gaan, dan verlies je je onafhankelijkheid. Als de focus alleen maar op rendement ligt dan bepaalt dat toch de richting. Ik ben blij dat we met CrowdAboutNow onze idealen hebben kunnen behouden door onafhankelijk te blijven. Ik denk dat de wereld beter af is met meer mondige en onafhankelijke ondernemers. Mensen die zich niet vanaf het begin laten meeslepen door commerciële doeleinden en zich ook richten op diensten die waarde toevoegen aan de maatschappij.´

Jouw bedrijfsplan pitchen bij the crowd

Ondernemers die kiezen voor CrowdAboutNow doen dat bewust. Zij willen geen lening bij de bank, maar kiezen voor een financiering waarmee ze ook betrokkenheid creëren. Inmiddels hebben al 80.000 crowdfunders via het platform ondernemers geholpen die onafhankelijk willen groeien en doorpakken. Goed voor 53 miljoen euro aan financiering. Mark laat weten dat 80% van de campagnes die op het platform start slaagt, dat zijn inmiddels 950 campagnes. ´De 20% die het niet haalt, denkt te makkelijk over crowdfunding. Het staat of valt met een goede voorbereiding. Een ondernemingsplan waarmee je mensen overtuigt. Als de eigen omgeving niet mee wil doen dan is dat ook een reality check, dan heb je wellicht een slecht plan.´ Over het verschil tussen CrowdAboutNow en beleggingsplatformen zoals Amerikaanse crowdfundingwebsite Kickstarter zegt Mark. ´Veel mensen dragen bij omdat ze maatschappelijk het verschil willen maken. En zijn dan verrast dat ze geld krijgen uitgekeerd. Bij beleggers platformen is de rente vaak zo hoog waardoor de campagne toch wel snel volloopt. Ongeacht wat je plan is.´ 

In verbinding blijven  

Het verdienmodel van CrowdAboutNow is als volgt. 1% van het gecrowdfunde bedrag brengt CrowdAboutNow van tevoren in rekening via een no cure less pay model. Afhankelijk van het type lening brengt het platform na afloop van de campagne 6 tot 8% van het bedrag in rekening. Over zijn eigen financiële doelen zegt Mark: ´Natuurlijk wil ik groeien. Maar liever raak ik nooit de waarde van geld in zoverre kwijt dat ik niet meer de verbinding met anderen aan kan gaan.´ Zijn mening over geld lenen? ´Niet altijd verstandig, vooral als je het niet kunt aflossen. Dat is nu ook aan de hand met horecaondernemers op ons platform. Vanwege de pandemie kunnen ondernemers nu geen terugbetaling doen. En dan moet je met elkaar in gesprek. En dus doen deze ondernemers nu een tegenvoorstel naar de community, waarin er nieuwe afspraken worden gemaakt over de aflossing.´

Samen keihard groeien

Lees je dit en ben je nog volop aan het nadenken over hoe je jouw onderneming wilt laten groeien, ook financieel? Misschien is ons online programma Geniaal Groeien dan iets voor jou. Het is elke woensdag om 9.30 – 11.00 uur.  Plan hier jouw gratis deelname in op de woensdag die jou het beste past. In het Geniaal Groeien programma werk je 12 weken lang aan jezelf en je bedrijf. Je bouwt aan je netwerk van gelijkgestemde ondernemers en tilt jouw bedrijf naar het volgende niveau. Aan het einde van het programma heb je een blauwdruk in handen als plan om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen. Dit plan kun je op meerdere manieren inzetten om verder te groeien. Als je zoekt naar financiering bijvoorbeeld, dan zou je dit plan kunnen gebruiken als opzet voor jouw campagne op CrowdAboutNow. Op 7 juli starten we weer een nieuwe groep geniaalgroeiers bij de Groeiclub voor ondernemers.

Wil je de podcast tussen Gerhard te Velde en Mark Laagewaard beluisteren? Dan kan via de website van Groeivoer, via Spotify of waar je ook maar je podcasts vandaan haalt!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!