6 manieren waarop je nu al investeert in de groei van je bedrijf

Om te voorkomen dat je bedrijf een tijdrovend, energievretend en geldverslindend monster wordt, moet je zakelijk naar je bedrijf kijken. Met de blik van een investeerder. Met als hoofdvraag: wat krijg ik terug voor mijn investering? Als je bewust nadenkt over wat je in je bedrijf steekt en wat je eruit wilt halen, komt er een gezonde balans. Jij werkt niet alleen voor je bedrijf, jouw bedrijf werkt ook voor jou.

Veel ondernemers steken al hun tijd, geld en energie in hun bedrijf. Ze maken offers. En dat moet soms ook. Soms moet je gewoon keihard werken om iets voor elkaar te krijgen. Hoeveel je moet investeren in je bedrijf kan per periode verschillen. In een start-up fase moet per definitie veel geïnvesteerd worden. Als je net begonnen bent is het logisch dat er veel tijd en geld in je bedrijf gestoken moet worden. Dat hoort erbij.  Ook slechtere periodes horen erbij. Je raakt een grote klant kwijt of komt in een crisis terecht. Het hoort bij de seizoenen van voor- en tegenspoed die elkaar altijd zullen afwisselen.

Laatst vroegen we tijdens een sessie van Geniaal Groeien aan een groep ondernemers wie er investeert in zijn bedrijf. Slechts een paar deelnemers staken hun vinger op. Ik moest daar toch iets van zeggen. Want elke ondernemer investeert nu al mega veel in het bedrijf, je moet het alleen leren zien. Daarom zetten we hierbij op een rij hoe je nu al investeert in de groei van je bedrijf. 

1. Tijd

Het is een bekend onderzoek, dat ik toch nog maar eens aanhaal. Bij een groot onderzoek op mensen die op hun sterfbed lagen, bleek – vrij vertaald – dat het overgrote deel van de mensen aangaf dat ze 1. minder hadden moeten werken 2. meer tijd met vrienden en familie hadden willen doorbrengen 3. ervan baalden dat ze dingen hadden uitgesteld. Warren Buffet, één van de rijkste Amerikanen zegt over tijd: “I can buy anything, but I can’t buy time”. Tijd is een ´non renewable resource´. Het komt niet meer terug. Klinkt misschien wat dramatisch, maar toch. Het is goed om je bij alles wat je doet afvragen: is dit echt de beste manier om mijn tijd te besteden? Zeker omdat dingen altijd langer duren dan je dacht, is scherpe keuzes maken in je tijd een must. 

2. Geld

Je steekt ook geld in je bedrijf. Geld dat je investeert vanuit de lopende cashflow of je spaargeld of geld dat je leent bij een bank of via Crowdfunding bijvoorbeeld. Zelf begon ik ooit met met drie vrienden MijnStudent. We legden alle drie duizend euro in de pot en dat was de start. Iets later staken we onze nek wat verder uit. We leenden 70K en later nog eens 200K bij de Rabobank. Verreweg het meeste geld dat ik heb uitgegeven sinds 2008 ging naar het personeel. En dat kan een flinke blinde vlek zijn. Omdat je er geen geld voor leent, maar omdat het ‘uit de grote pot’ gaat. Toen ik bij Eager People 20FTE in dienst had, kostte dit team bijna 100K aan overhead per maand. Het vinden en inwerken van een nieuwe medewerker kost al snel 50-80K. Mijn bedrijf ging er bijna aan onderdoor.

De les voor mij: investeren in personeel, is voor een groot deel investeren in kosten. Monitor daarom goed wat je personeel onderaan de streep in het laatje brengt. Vraag je ook altijd af of je überhaupt personeel nodig hebt voor bepaald werk. Misschien kan je het automatiseren of gewoon helemaal niet doen. Zorg ook dat je zelf een normaal salaris hebt voordat je anderen betaalt.

3. Zweet

In het Financieel Dagblad lees ik elke dag over investeerders die tientallen, soms honderden miljoenen in startups of scale ups steken. Private Equity. Maar de meeste ondernemers die ik ken, zijn begonnen met sweat equity. Je steekt vooral heel veel bloed, zweet en tranen in je bedrijf. Toen ik 23 was begon ik mezelf als De Tuinstudent te verhuren. En wat heb ik wat afgezweet in die tuinen. Allemaal onderdeel van het proces richting ondernemerschap. En zo blijft het vaak, omdat ondernemers vaak toch de laatste gaatjes dichtlopen en het eindstation zijn voor het oplossen van problemen.

4. Je reputatie

Je verbindt je persoonlijk aan je bedrijf. Jij en je bedrijf zijn één. Je investeert je goede naam, je reputatie in je bedrijf. Zo werd ik een tijd lang aangesproken als Mr. MijnStudent omdat ik zoveel werkte en het gezicht naar buiten was van dat bedrijf. Remco Claassen noemt mij wortelman. Hoe dan ook, je brengt je netwerk, je contacten, je persoonlijke reputatie in. Als jouw bedrijf een beetje middelmatig is, niet echt heel tevreden klanten oplevert en mensen niet echt snappen wat je doet, is dat toch een beetje jammer.

5. Intelligentie

Je kunt fantastisch tekenen en wordt een designer. Je hebt talent voor code schrijven en bouwt fantastische websites. Je kunt heel goed aanvoelen wat mensen nodig hebben en wordt coach. Of hebt een visie voor de toekomst van de wereld en bouwt een prachtbedrijf om dat te realiseren. Wat je ook inbrengt, het is je eigen talent en intelligentie die je op tafel legt. Jouw denkkracht en alle andere talenten die je in je hebt, stop je in je bedrijf. 

6. Liefde & energie

Je steekt liefde en levensenergie in je bedrijf. Vanuit jouw passie voor wat je doet, omdat je graag mensen wilt helpen en omdat je graag mooie dingen maakt. Jij investeert al je goede bedoelingen en positieve intentie in je bedrijf. Dat is letterlijk onbetaalbaar. Toch moet je van tijd tot tijd ook de vraag stellen wat je bedrijf voor jou terug doet, na alles wat jij voor hem/haar hebt ingeleverd. Het helpt om bewuste keuzes te maken over wat jij investeert in je bedrijf en wat je daarvoor terug verlangt. Als je bewust nadenkt over wat je in je bedrijf steekt en wat je eruit wilt halen, komt er een gezonde balans. Jij werkt niet alleen voor je bedrijf, jouw bedrijf werkt ook voor jou. Hoe je kunt bepalen wat je return on investment is als ondernemer lees je binnenkort in onze volgende blog.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!