Scaling up van Verne Harnish: zeer compleet groeiboek voor ondernemers

Eén van de meest bekende boeken over bedrijfsgroei is Verne Harnish. In dit boek doet Verne zijn Scaling up-groeimethode uit de doeken. De belangrijkste ingrediënten volgens de Amerikaanse growth guy? Succes staat of valt met een goede executie. Ook: besteed aandacht aan het stellen van prioriteiten, neem datagedreven beslissingen en geef een heartbeat aan jouw bedrijf via een vast ritme van overlegmomenten. 

Dit groeiboek is met name geschikt voor ondernemers met personeel die samen met hun team verder willen opschalen. Deze methode voor opschalen noemt hij de wheel of growth, een vliegwiel dat volgens hem start en eindigt met goede mensen in jouw team. Als je talent aan boord hebt, dan kun je je strategie goed uitvoeren, daarmee geld verdienen, vervolgens opnieuw nieuw talent aantrekken waarmee je weer meer geld kunt verdienen en zo schaal je je bedrijf op. 

Eén van de meest krachtige stukken uit het boek vind ik het hoofdstuk over executie: het uitvoeren van je bedrijfsplan. Je kunt nog zoveel mooie plannen en ideeën hebben, je moet het wel gewoon gaan doen.

Volgens Verne Harnish draait een geniale uitvoering van jouw bedrijfsplan om 3 dingen. 

1. Feiten

Meten is weten. Als je geen duidelijk omschreven doelen hebt dan kun je niet scoren. Als je bovenop de executie van je strategie wilt zitten dan moet je weten wat je belangrijkste getallen zijn. Meet jij de resultaten van de doelen die je stelt? Zo ja, wat zijn jouw critical numbers? Verne legt uit dat ieder bedrijf kritieke getallen heeft: de allerbelangrijkste maatstaven van succes. 

Voor de Groeiclub zijn dit de critical numbers:

  • Het aantal groeiclubleden is voor de Groeiclub, hoe meer leden hoe meer waarde we samen kunnen toevoegen;
  • Het aantal uur dat ik werk. Ik wil geen 80 uur werken maar 32 uur om tijd over te houden voor mijn familie, gezin en gezondheid;
  • De netto (overwinst). Ik kijk puur naar marge: wat blijft er onderaan de streep over. 

Wat zijn jouw critical numbers? Is dit het aantal telefoontjes dat je afhandelt op een dag? Het aantal positieve reviews dat je krijgt? 

2. Ritme

Iedere keer dat je hart slaat wordt er bloed door je lichaam gepompt. Zo is het ook met je bedrijf. Ook daar is er sprake van een ritme dat iedere keer pulseert. Een ritme dat ervoor zorgt dat er informatie doorstroomt, dat mensen dezelfde kant op gaan en dat je zelf ook bij de les blijft. 

Verne Harnish raadt aan om een vast ritme te introduceren in jouw bedrijf. Een moment waarop je dagelijks, wekelijks, maandelijks en per kwartaal en jaar met elkaar de doelen en resultaten bespreekt. 

Een van de manieren is het introduceren van een Daily Huddle. Dit is een dagelijkse stand-up zoals ook gebruikt wordt bij de scrum-methode. Tijdens deze korte samenkomst van jou en je team vertel je elkaar wat je wilt bereiken, wat de roadblocks zijn en hoe je elkaar kunt helpen. Zijn advies is om een gek tijdstip te kiezen dat iedereen het kan onthouden. Bij Eager People hadden we altijd een daily huddle om 9.12 uur. Die gekke tijd zit nu nog steeds in mijn systeem. Mijn advies is: zorg dat iemand met gevoel voor structuur hiervoor verantwoordelijk is. We hebben de daily huddle namelijk wel 5 keer ingevoerd en afgelast omdat het toch wel wat lastig vol te houden is.  

Je kunt ook kiezen voor de weekly: je wekelijkse werkoverleg. Zo overleg ik met het Groeivoer kernteam elke maandag een half uurtje. Eerst doen we, op advies van Verne een check-in. Dit is een moment waarop iedereen even kan vertellen hoe het met gaat. Daarna bespreken we vaste agendapunten, zoals marketing, inkomsten en uitgaven, events . Ik merk dat je met deze weekly veel tijd kunt besparen, omdat je elkaar niet meer tussendoor hoeft te storen. Iedereen spaart al zijn punten voor overleg op voor dit wekelijkse moment. 

Bij de Groeiclub heb ik, op Verne´s advies, ook een monthly en een quarterly geïntroduceerd. Dit is het moment waarop iedere ondernemer zijn of haar groeiplan erbij haalt en door andere ondernemers wordt gechallenged op de voortgang. Zo houden we elkaar scherp en op koers. Het brengt ook veel gezelligheid, omdat we daarna ook samen borrelen en eten.

3. Prioriteiten

In de top 3 van ondernemersadviezen staat: focus. Iedere ondernemer weet dat focus ontzettend belangrijk is, en dat je moet stoppen met bijzaken. Liever goed zijn in 3 producten dan er 8 verschillende aanbieden. Hier werkt het 80-20 principe waar Richard Koch een mooi boek over schreef. Prioriteiten is een kwestie van goede worden in nee zeggen en in stoppen. Dit gaat je veel brengen in de  uitvoer van je strategie. 

Hoe breng jij focus aan? Wat is jouw groeiplan?

Ondernemers bij de Groeivoerclub die deelnemen aan ons programma Geniaal Groeien bouwen in 12 weken een Geniaal Groeiplan waarmee ze de komende 3 jaar kunnen groeien. Het plan moet financieel kloppen, qua positionering en bovenal: het moet passen bij wie jij bent als persoon. Vervolgens is het een kwestie van executie: constant prioriteit geven aan de belangrijkste peilers uit jouw groeiplan.

Ons verde-dict over het boek

Dit boek is een aanrader, het is een evergreen voor wie zoekt naar bedrijfsgroei. Het is een zeer compleet boek, soms ook wel wat complex, op het technocratische af qua invulsheets en modelletjes. 

Wat ik mis in het boek zijn de ondernemersverhalen, als ondernemer ben je in de eerste plaats natuurlijk gewoon een mens. Je kunt nog zo hard bezig zijn met het laten groeien van je bedrijf, maar als dat je niet gelukkig maakt dan moet je daar beginnen. Als je nooit hebt geleerd om blij te zijn met jezelf en je situatie, dan gaat scaling up je ook niet helpen. Ik neem het Verne niet kwalijk, maar vind persoonlijke groei net zo belangrijk als bedrijfsgroei. Misschien nog wel meer. Want als jij groeit als persoon, dan groeit jouw bedrijf ook een stuk fijner, leuker en beter. 

En qua groei geloof ik in samen groeien. Je kunt een probleem oplossen vanaf je eigen eilandje. Maar beter is het om andere mensen op te zoeken en de the wisdom of the crowd gebruiken voor het sneller vinden van een betere oplossing.

Tot zover de allereerste boekbespreking. Ik hoop dat je in ieder geval één ding neeneemt. Wil je toegang tot mijn online boekbesprekingen? Bekijk nu elke week een nieuwe complete video op onze online academy Groei.club .
Leden van de Groeiclub hebben daarnaast ook toegang tot de online community (de groeiclubleden), diverse stoomcursussen, handige tools om te gebruiken en meer.

Wil je het boek graag zelf lezen? Klik hier voor de Engelse of hier voor de Nederlandse versie, om te bestellen op Bol.com. 

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!