Zo zorgt Jochanan van Bax Music voor non-stop groei

Bax Music is de grootste online muziekwinkel van Nederland en België. Hoe ze zo hard zijn gegroeid? Door keihard te werken, beslissingen te nemen op gevoel en niet te lang te twijfelen maar er gewoon voor te gaan. Oprichter en eigenaar Jochanan Bax deelt zijn groeilessen met ons. 

Jochanan Bax richtte samen met zijn broer Nathanael een succesvolle online muziekwinkel op. Hun bedrijf Bax Music draait inmiddels 130 miljoen omzet per jaar, met een team van 450 medewerkers. Ze zijn niet alleen actief in Nederland, maar ook in België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Engeland en Zweden. Het bedrijf is born in the cloud: gestart met een webshop waar later fysieke winkels aan toe zijn gevoegd. Het hoofdkantoor en distributiecentrum van 18.000 m2 groot zijn gevestigd in Goes, waar Jochanan zelf ook in een christelijk gezin is opgegroeid en later ook is gesetteld. In het Zeeuwse plaatsje staat ook het Bax warehouse met eigen merkproducten en een winkel van 1600 m2 groot. 

Het verhaal van Bax

Jochanan is van jongs af aan al ondernemend en nieuwsgierig. Na schooltijd verkocht hij ijsjes op het strand, brandde illegale twilight dvd´s en kocht een speedboot die hij opknapte en met winst doorverkocht. Jochanan: ´Ik was altijd op zoek naar: kan ik ergens geld mee verdienen. Dat gaf mij een kick.´

Muziek heeft hij van huis uit meegekregen. Op zondag stond er in de rafaelkerk waar zijn ouders hem mee naartoe namen altijd een band te spelen. Op zijn 8e schroefde Jochanan een discolampje in elkaar, en niet lang daarna organiseerde hij samen met zijn broertje Nathanael drive-in shows. Toen Jochanan in 2003 eindelijk het bedrijf mocht inschrijven bij de KvK, zag Bax music het licht. Jochanan: ´Tijdens mijn studietijd in Rotterdam hadden we 30 man in dienst en deden we zelf ook nog drive-ins op de zaterdagavond. Daar zijn we na een tijdje mee gestopt.´

In 2009 voegden Bax aan de webshop meerdere muziekinstrumenten toe: trompetten, piano’s, gitaren…  Eigenlijk alles wat je in een muziekwinkel zou verwachten. Toen Bax in 2013 zo’n 13 miljoen draaide, was het tijd om fundings op te halen om nog verder te groeien. Niet lang daarna was de omzet 130 miljoen. 

Van werken word je niet moe

Jochanan is een ondernemer die altijd bezig is met groei. En daar ook keihard voor werkt. ´Van werken word je niet moe´ was het motto van zijn grootouders. Zij hadden een agrarisch bedrijf, en hun manier van ondernemen heeft Jochanan in zijn oren geknoopt. Voorheen draaide hij maar liefst 150 uur per week. Daar was zijn gezin het niet altijd mee eens, dus nu heeft hij zijn uren teruggeschroefd naar 80 uur per week. Dat is nog steeds veel. Jochanan: ´Succes is een kwestie van keihard werken. Dat weten alle ondernemers en managers. Natuurlijk, het is soms ook een kwestie van geluk maar vooral van ervoor gaan.´

Overdag houdt hij zich bezig met de operatie en is hij bereikbaar voor personeel, in de avond werkt hij dingen uit, vaak van 20.00 – 1.00 uur. Ook in de weekenden gaat hij door, alleen zondag wel maximaal 2 uur. Jochanan: ´Ik ben heel erg ambitieus en erg gedreven. Misschien ben ik ook wel een beetje verslaafd aan werken. Thuiszitten is niets voor mij. Stel dat ik dit bedrijf zou verkopen, dan zou ik meteen een nieuw bedrijf starten.´

Van instinctief zakendoen naar focus op EBITDA

Inmiddels heeft Bax een CFO in dienst en heeft Jochanan geleerd om zijn beslissingen ook grotendeels te baseren op de cijfers. Toch dankt Bax haar grote groei volgens Jochanan aan de gewaagde beslissingen die ze in het verleden namen. Jochanan: ´Ik ben nogal een durfal. Als ik ergens een goed gevoel over heb dan ga ik het gewoon doen. Ik zie veel ondernemers vastzitten in twijfel. Probeer het gewoon, test het, denk ik dan. Doe een POC of een MVP.´

Jochanan merkte dat hoe groter je groeit, hoe belangrijker het wordt om beslissingen met een spreadsheet te onderbouwen. ´Toen de cijfers door onze snelle groei in 2017 onder de streep rood werden, moest ik daarin professionaliseren,´ vertelt hij. ´Toen hebben we een plan gemaakt: waaraan verdienen we het meeste geld, dan gaan we daarop focussen. Vanaf toen werd winstoptimalisatie en EBITDA een stuk belangrijker in de bedrijfsvoering. We hebben inmiddels natuurlijk wel de verantwoordelijkheid voor de salarissen van 450 werknemers die ook hun gezin moeten onderhouden.´

Staking in het warehouse

Over personeel gesproken… Jochanan probeert steeds beter naar ze te luisteren en ze ook vaker te complimenteren. Van nature is hij nogal een kritisch persoon. 

Jochanan: ´We zijn heel goed voor onze klanten en leveranciers, en we zijn voor onze medewerkers misschien iets minder lief.´

Toen Jochanan in 2016 nachtdiensten introduceerden in het warehouse, barstte de bom. Personeel ging staken en de media kwam erbij. Jochanan: ´In die tijd hebben we een ondernemingsraad opgericht en geleerd dat je bewuster moet omgaan met je personeel. We hebben een meer leaner organisatie neergezet, zonder middenmanagement. We doen ons best om beter naar elkaar te luisteren.´

De volwassenwording van e-commerce

Hoe winstgevend Bax nu is? Jochanan: ´In 2019 was de EBITDA in totaal 2,8 miljoen euro. Vorig jaar was de omzet hoger, maar boekten we minder winst. Dat komt onder andere vanwege een kostenstijging in de supply chain. Om risico´s rondom corona besmettingen te verkleinen huurden we voor 3 maanden beveiliging in voor ons warehouse.´

Jochanan is nog niet tevreden met de huidige marges maar denkt dat de winstgevendheid van e-commerce in de toekomst gaat stijgen. 

Jochanan: ´ Ik geloof in niche-spelers. Je koopt geen Epsom Gitaar op Amazon, dat doe je bij een specialist. Als de e-commerce markt volwassen wordt, dan gaat de winst stijgen. Neem bijvoorbeeld de gekte rondom lage besteldrempel: ik denk dat de gratis verzendkosten gaan verdwijnen. In Engeland is dat al gaande. Dit gaat de winstgevendheid een stuk verbeteren.´ 

En de volgende stap voor Bax? Drie keer raden: groeien!

Jochanan: ´Uiteindelijk wil ik een super succesvol bedrijf achterlaten waar mensen met passie voor muziek klanten met de beste service verder helpen. We willen binnen 5 jaar doorgroeien naar een omzet van 300 miljoen. Daar moeten we eind 2022 weer nieuwe investeringen voor gaan ophalen. Omdat ik geloof in marketplaces, en samenwerken binnen niches, gaan we daarop inzetten. Ook gaan we van soft franchise (waarin wij nog alle investeringen doen), naar hard franchise. Op die manier heb je minder middelen nodig om te kunnen groeien.´

Benieuwd naar het gesprek met Jochanan? Beluister hier de podcast. 

Groeien doe je samen

Ben jij op zoek naar meer business, meer focus, een betere werk-privébalans? Ben jij er ook van overtuigd dat tijd, geld en energie steken in jouw persoonlijke groei gaat zorgen voor een exponentiële groei van jouw bedrijf? Wil je graag groeien en doe je dat graag samen? Misschien is de Groeiclub voor ondernemers iets voor jou.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!