Bilal Group deelt de succes-ingrediënten van de miljoenenbusiness in halal-kip

Bilal Çaki (31) is CEO van de Bilal Group. De halal-kip van de familie Çaki gaat de hele wereld over. Vanuit de slagerij van zijn vader is het bedrijf uitgegroeid tot €20 miljoen omzet en activiteiten in 22 landen. Bilal is een ondernemer in hart en nieren, en spreekt gepassioneerd over zijn team, zijn bedrijf en de pluimveesector. Ontdek hoe Bilal het zo ver geschopt heeft en wat hem drijft.

Als klein jongetje stond Bilal al aan de fileerband in het pluimveebedrijf van zijn vader, Bilal senior. Met 200 mark op zak was zijn vader als arbeidsmigrant uit Turkije gekomen. Hij en nog 400.000 andere etnische migranten, die in Nederland geen halal-kip konden kopen. En dus opende zijn vader een slagerij voor halal-kip. Zo kwam het dat de kleine Bilal opgroeide in het snel groeiende pluimveebedrijf van zijn vader. Met zijn vader in de bus, op weg naar klanten. Telefoontjes opnemen, klanten ontvangen. Beetje bij beetje ging hij meer taken overnemen in het bedrijf. Tot hij in 2017 de miljoenenbusiness van zijn vader overnam.

Een levenslange leermeester in het ondernemerschap

Bilal Senior is nog steeds member of the board van Bilal Group. Maar opent niet meer, zoals hij jaar in jaar uit heeft gedaan, om 4.30 uur de deuren van het bedrijf.  Bilal: ´Mijn vader is mijn grootste meester in het ondernemerschap geweest. Hij is iemand die het mij gunt, en heeft mij begeleid in hoe het ondernemersleven eruit ziet. We hebben daar veel gesprekken over gevoerd. En nu kom ik veel dingen tegen die hij mij heeft verteld. Zie je medewerkers niet als personeel en zorg goed voor je mensen, zei hij altijd. Dan komt het altijd goed. Personeel ontslaan in slechte tijden? Dat wil jij niet. Ze waren er toch ook voor ons in de goede tijden? Dan moeten wij er ook voor ze zijn in de slechte tijden, zegt hij.´

Het succes van het familiebedrijf is volgens Bilal dat ze een heel transparant bedrijf zijn die dichtbij de mensen staan. Bilal: ´Mensen kennen ons privé, ze weten wie wij zijn. We zijn heel benaderbaar. Het is uiteindelijk de naamsbekendheid en de loyaliteit die ons merk groot hebben gemaakt.´

Naar de next level? Neem grote risico´s!

De winst uit de miljoenenomzet steekt Bilal Group constant opnieuw in het bedrijf. Bilal: ´We hebben nog nooit dividend uitgekeerd aan onszelf, we willen blijven investeren. Wij geloven in de zaak.´ Het was de bouw van hun 6000 m2 tellende nieuwe fabriek waarbij Bilal all in is gegaan qua investering. Over het nemen van grote risico´s zegt hij: ´Het is een risico om zulke grote bedragen te investeren. Maar dat is nodig om naar het volgende niveau te gaan.´

Bilal is ervan overtuigd dat grote risico´s nemen onderdeel is van het ondernemerschap en succes. En dat het daarna vooral belangrijk is hoe je omgaat met de eventuele teleurstelling. Bilal: ´Niet alle risico´s pakken goed uit. Het is niet alleen maar zonneschijn. Het gaat ook regenen en de paraplu wordt je ook afgepakt. Het is keihard.´

Bilal heeft zelf ook veel fuck-ups gemaakt, met name projecten waarbij het bedrijf verlies leed. ´Het meest pijnlijke daaraan was dat ik in mijn jongere jaren vaak dacht dat ik het beter wist dan mijn pa. Ik was ontzettend koppig. Het werd dan een strijd. Als ik faalde, moest ik tegen mijn pa zeggen: je had gelijk. Gelukkig kreeg ik steun. En dan zei hij: zoon, deze dingen gaan nog veel vaker gebeuren. Je zult blijven falen, de teleurstellingen zullen blijven komen. Het gaat erom hoe je ermee om gaat.´

Meegaan met de duurzaamheidstrend

Tussen nu en de tijd dat Bilal Senior de halal-slagerij opende, is er ontzettend veel veranderd in de manier waarop we eten. Het moet allemaal gezonder en duurzamer, en ook de Bilal Group speelt daarop in. Bilal: ´Zo hebben we nu ook een halal scharrelkip geïntroduceerd, om de halal consument mee te nemen in de duurzaamheidstrend.´

Inmiddels heeft de Nederlandse consument ontzettend veel keuze uit kip: de plofkip, de scharrelkip, de duurzame kip, de hybride kip en de halal-kip. Een halal-kip is een kip die op een reine manier is geslacht volgens de Islamitische wetten. Hybride kip is kip gemengd met een sojaproduct. 

Bilal: ´Qua innovatie kijken we verder ook hoe we de keten korter kunnen maken om de Nederlandse kip wereldwijd nog beter op de kaart te zetten. Helaas staan de neuzen niet altijd dezelfde kant op in onze sector. Waar er aan de ene kant veel bedrijven zoals wij hun best doen om een duurzame kip te ontwikkelen, worden er aan de andere kant nog steeds veel plofkippen geïmporteerd.´

Leren loslaten: zo vader zo zoon

Hoewel Bilal ontzettend veel van zijn vader heeft geleerd, heeft hij zelf ook veel voor zijn vader betekend. ´Mijn vader heeft via mij geleerd om los te laten. Bij een omzet van 20 miljoen kun je niet meer alles zelf doen. Dan heb je een sterk team nodig waar democratische beslissingen worden genomen. En dan moet je vertrouwen op je mensen. Omdat ik heb bewezen dat ik het kan, heeft mijn vader geleerd om los te laten.´

Die les leerde Bilal junior zelf pas veel later, toen een burn-out hem terug floot. Bilal: ´Ik dacht dat ik superman was. Dat ik de beste was in alles. In HR, in marketing, in finance. Het zijn de mensen uit mijn team geweest die mij hebben leren loslaten. Ik hoef niet in alles de beste te zijn, anderen kunnen het gewoon beter. Ik heb veel dingen meegemaakt en daarin steun gekregen van mijn team. Dat is ook waar ik gelukkig van word: samenwerken met mijn team. Ik hoef niet op een jacht te zitten genieten van mijn geld. Wat ik het liefste doe? Met mijn team ideeën ontwikkelen. Samen op pad zijn, ervoor gaan en resultaten boeken. Met klanten in gesprek gaan en netwerken, dat vind ik heerlijk om te doen. Ik ben een ondernemer die vertrouwt op zijn intuïtie. Zo had ik een fijn gesprek met iemand uit Dubai, en zeg dan spontaan: wat doe je vrijdag, ik kom langs. Zo creëer je dingen. Nu doen we business samen. Het is denk ik deze aanpak die ervoor heeft gezorgd dat onze producten nu in de Carrefour liggen.´

Geven zonder verwachtingen 

Wat Bilal wil meegeven aan ondernemend Nederland? 

Bilal: ´Misschien is ondernemen soms eenzaam. Maar weet dat je er niet alleen voor staat. Wij ondernemers zijn de motoren van de industrieën en  economieën. Samen houden wij dit staande. Als ondernemers zijn wij super innovatief, daar mogen we trots op zijn.´

Om het contact met andere ondernemers te behouden is Bilal lid van diverse netwerkclubs. Dat is voor hem dé manier om mensen te leren kennen met wie hij op één lijn staat. Bilal: ´Het doet mij erg goed om tussen ondernemers te zitten. Via sessies en workshops ben je continue in beweging. ´

Nog een laatste advies aan andere ondernemers? Bilal: ´Ik zou willen meegeven dat het goed is om ervoor open te staan om je problemen met anderen te bespreken. Zelf doe ik dat met diverse adviseurs, waaronder Ron Steenkuijl. Wij zijn zo close, ik zie hem als mijn broer.

Hij belt mij spontaan precies op de momenten dat ik hem nodig heb. Zo’n drukke man die de tijd neemt om iemand te helpen en begeleiden. Van hem heb ik geleerd wat het is om te geven zonder te nemen. Dat heeft mij als persoon veranderd.´

Dit blog is gebaseerd op een podcast gesprek met Bilal. Beluister hier de Groeivoer podcast op Spotify of waar jij je podcasts maar vandaan haalt!

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!