Mastermind voor ondernemers: 6 redenen om lid te worden

Een mastermind is een bijeenkomst van ondernemers om elkaar te helpen groeien. De bedenker ervan is Napoleon Hill, auteur van de bestseller Think & Grow Rich. Hoe werkt dat een mastermind en waarom zou je er lid van worden? De 6 voordelen op een rij.

1. Structureel werken aan groei

Veel ondernemers opereren als een werknemer in hun eigen bedrijf. Ze zijn, ondanks de hang naar vrijheid, verstrikt geraakt in de operatie. En in de waan van de dag. Waardoor de persoonlijke groei en de groei van het bedrijf naar de achtergrond verdwijnt. Regelmatig deelnemen aan een mastermindsessie betekent structureel aandacht geven aan groei. Cora Hollander, eigenaar van Courageous en lid van de Groeiclub hierover: ´Sinds ik lid ben van de Groeiclub neem ik het ondernemerschap een stuk serieuzer. We stellen elkaar rake vragen en dat draagt bij aan mijn persoonlijke ontwikkeling en die van mijn bedrijf.´

LinkedIn expert Anoek Schippers over structureel werken áán je bedrijf in plaats van ín je bedrijf: ´Het klinkt misschien als een cliché, maar het werkt wel om hier tijd voor vrij te maken. Ik blok de mastermindsessies standaard in mijn agenda. En dan weet ik gewoon: mijn agenda is vrij, ik ben er écht even uit.´  

2. Je optrekken aan ondernemers die al verder zijn

Vaak loop je als ondernemer tegen problemen aan die anderen al voorbij zijn. In een mastermind leer je minimaal één iemand kennen die super waardevol voor je is. En doe je minimaal één idee op dat jou echt een grote stap verder helpt.
Maarten Nieuwenhuize, eigenaar van architectenbureau M´n Architect en lid van de Groeiclub vertelt daarover: ´Ik merkte dat ik als ondernemer in mijn eentje niet per se verder kwam. Ik had wel ideeën, maar geen plan voor de ontwikkeling van mijn bedrijf. Dankzij de Groeiclub heb ik een heleboel leuke mensen leren kennen. Door alle kennisdeling is het mij gelukt om structuur aan te brengen in de ontwikkeling van mijn bedrijf. Ondertussen heb ik veel stappen gemaakt. Zo durf ik werkzaamheden die ik eerst altijd zelf deed volledig uit handen te geven.´ Dat geldt ook voor Evita Lammes van Canvas Communicatie. ´Gestimuleerd door andere ondernemers en mastermindsessies heb ik nu iemand in dienst durven nemen.´

3. Van je eigen eiland af

Als ondernemer kan het soms best eenzaam zijn. Vooral als het even tegenzit en je voor de buitenwereld liever je masker van succes wilt ophouden. Bij een mastermind waar een veilige sfeer heerst, mag die af. René Voorberg, eigenaar van webbureau De Beelddenkers daarover: ´Binnen de mastermindgroep kan ik mezelf zijn met m’n up’s en downs. Voor mij als vriendelijke nerd is het ook fijn wanneer ik oefen met het podium pakken, met mezelf laten zien. Dat heeft Gerhard en leden van Groeivoer me al gebracht: gedachten delen, niet alles op mijn eigen eiland houden. Daarnaast heeft Groeivoer me al een concrete opdracht bezorgd. De inleg is er dus al uit. Want gezelligheid en handel gaan wat mij betreft hand in hand.´

4. Opschalen met professionals die je vertrouwt

Door deelname aan een mastermind groei je niet alleen qua omzet, maar vooral ook qua persoonlijke ontwikkeling. Natuurlijk wordt er veel gehandeld, maar dat is niet het hoofddoel. Althans, niet bij Groeivoer. Het is geen extreem commerciële club waar enkel visitekaartjes worden uitgewisseld. Maar een plek waar je elkaar leert kennen en gaat vertrouwen. Hierdoor ontstaat er vanzelf iets moois. Jan Willem Ausma, coach en advocaat, hierover: ´Als er onderling diensten worden uitgewisseld, dan heeft het als voordeel dat je écht het beste met een ander voor hebt omdat je elkaar kent. Je bent niet enkel uit op je portemonnee.´

Het inschakelen van professionals uit een netwerk van ondernemers die je vertrouwt, heeft als bijkomend voordeel dat je je business sneller schaalbaar kunt maken. Met als doel: weer een grote stap in de groei van je bedrijf. 

5. Accountability en elkaar scherp houden

Accountability is één van de grootste succesfactoren van een mastermind Dat betekent constant elkaar scherp houden en verbeteren. Veiligheid in de groep en jezelf kwetsbaar durven opstellen is daarbij ontzettend belangrijk. Alleen zo lukt het om elkaar een spiegel voor te houden die bijdraagt aan groei. ´Je helpt elkaar om betere en vooral ook leukere ondernemers te worden´ vertelt Jan Willem Ausma.

6. Een hoop lol en gezelligheid

Masterminds zijn niet altijd alleen maar serieus. Als je lid wordt van een mastermind met een hoop toffe andere mensen, dan ontstaan er vriendschappen. En kun je samen veel lol hebben. 

Sommige masterminds zijn met name online, maar bij de Groeiclub organiseren we ook diners. Anoek: ´De energie is zowel tijdens de online sessies als tijdens de netwerkevents heel goed. Soms heb je binnen 10 minuten al de slappe lach om dingen, en schakelen dan weer over op hele serieuze zaken.´

Mastermind voor ondernemers: een keertje uitproberen?

Ben jij een ondernemer met een groeimindset? Onderneem jij met passie en ben je bereid om te groeien in je vak en als mens? Misschien pas jij dan bij de Groeiclub, een mastermind voor ondernemers. Wij geloven dat je sneller groeit door te proberen, door jezelf kwetsbaar op te stellen en door te leren van de worstelingen, fouten en groeilessen van jezelf en anderen. 

Eén van de pilaren van de Groeiclub is falen en je groei omarmen. Hoe moeilijk dat ook is. Wil je nader kennismaken met Groeivoer? Dat kan! Zie hier onze Events.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!