Kalo Bagijn (Brand New Day): ´De kwaliteit van jouw medewerkers bepaalt het succes´

Kalo Bagijn

Kalo Bagijn (50) heeft als serial entrepreneur al veel bedrijven zien groeien van een idee tot een miljoenenbedrijf. Van zijn eigen Binckbank en Brand New Day als de start-ups zoals Bux, Floryn en Salarise waar hij als investeerder bij betrokken is. Deze maand deelde hij met onze mastermind voor ondernemers zijn beste groeilessen. Kalo: “De meest ingewikkelde fase is opschalen van 50 naar 100 man personeel. Overleeft jouw bedrijf die fase? Dan ben je here to stay”.

Of hij wel eens had gehoord van het wereldwijde web

Tijdens zijn studie liep Kalo stage bij effectenhandelaar IMG Holland. Eenmaal daar in dienst, voerde hij derivatentransacties uit voor grote buitenlandse banken zoals Goldman Sachs. Kalo: “ Of ik wel eens had gehoord van het wereldwijde web, vroeg mijn baas toen hij in 1994 terugkwam van een reis uit Amerika. Daar had ik nog nooit van gehoord. Hij zei: het is een systeem dat op elke computer van de wereld kan communiceren. Het zou het he-le-maal gaan worden had hij begrepen. Toen zijn wij gestart met internet beleggen, als pioniers. Dat groeide best serieus. Deden we eerst 20 of 30 grote transacties op een dag voor grote partijen, nu deden we een veel groter aantal kleinere transacties. Een verschil in inzicht met de directie was de aanleiding om voor onszelf te beginnen. De directie was meer gefocust op de voorkant zoals de user interface van de website, terwijl ik toen al wist: als je de achterkant niet automatiseert dan gaat er een bleeder ontstaan.

Wat te doen als je bent uitgespeeld op het moment dat je bedrijf staat als een huis

In 2000 richtte Kalo samen met zijn compagnon Thierry Schaap de BinckBank op. Inmiddels is deze bank 100% Saxo Bank. Kalo: “ In totaal heb ik 10 jaar gewerkt aan het groot maken van BinckBank. We zijn gestart met internet beleggen en de institutionele handel. In het begin liep het slecht qua beleggen. Daarna ging alles creciendo. We kregen een bankvergunning, iets wat in Nederland heel erg ingewikkeld is omdat je door een enorme processen molen moet. Daarna volgde de stap naar de beurs, een internationale expansie, overname van onze grootste concurrent Alex (Rabobank) waardoor we in Nederland met 60% marktleider waren. En op een dag stond het bedrijf met inmiddels 850 mensen in dienst als een huis. En toen had ik het gevoel dat ík het spel had uitgespeeld. Alles werd steeds meer van hetzelfde. Toen verliet ik Binck en richtte ik de pensioen bank Brand New Day op.

Een nieuw ondernemers avontuur

Verlaagde Kalo met BinckBank de drempel voor internetbeleggen, met Brand New Day schudde hij de markt van pensioenfondsen op. Kalo: “ De pensioenen die banken en verzekeraars aan boden waren erg duur voor de consument. Toen de woekerpolisaffaire aan het licht kwam, dachten Thierry en ik: kunnen we niet een soortgelijk product maken maar dan tegen lagere kosten? En dat kon. Toen we dat zagen, hebben we een kantoor ingericht en zijn een low cost pensioenaanbieder geworden met een high class service. Calvinistisch in kosten, Bourgondisch in service.

In 2017 verkreeg Brand New Day een bankvergunning. In 2020 verkocht Brand New Day haar deel van de Brand New Day PPI, oftewel de premie pensioen instelling, aan a.s.r.. Ondertussen groeide het bedrijf naar circa 250 medewerkers, met 4 miljard euro aan spaar- en beleggingsgeld en zo’n 200.000 klanten. Kalo: “ We zijn nog een relatieve kleine speler als je kijkt naar ING of ABN AMRO. Dus er is nog veel groei mogelijk.

Dé ingrediënten voor succes? Topmedewerkers, goed businessmodel en geluk

Kalo is als investeerder betrokken bij diverse start-ups. “ Er zijn veel ideeën, meer ideeën dan bedrijven,weet hij. “Dus als je een goed idee hebt, dan gaat het erom dat je er iets mee doet. Dat je jouw idee omzet in actie. De volgende stap is een strategie bedenken en de allerbeste mensen aannemen die je kent. Daarna is het hollen en rennen, want de groei vindt vaak niet in het begin plaats. Het is dan een kwestie van geduld hebben en doorgaan. Je hebt geen keuze: je bent ergens aan begonnen, hebt mensen aangenomen dus je moet wel door. Ook al is er nog geen tractie.

Het geheim van Kalo´s succesvolle ondernemingen? Kalo: “Het is een kwestie van een goed businessmodel kiezen, passend bij de markt waarin je je begeeft. Vervolgens geeft de kwaliteit van je medewerkers de doorslag. Natuurlijk moet je ook veel geluk hebben. En doorzettingsvermogen tonen wanneer het tegenzit. Eén van de meest uitdagende fases van een bedrijf in groei is wanneer je opschaalt van 50 tot 100 professionals. Het moment waarop niet iedereen elkaar meer goed kent en je een managementlaag moet aannemen om verder te groeien. Op dat moment gaat het personeel klagen. Lukt het je om succesvol door die fase heen te komen, dan ben je here to stay. Dan dendert het allemaal weer door. Ook ik heb moeten leren delegeren, maar doe je dat niet dan blokkeer je de groei. De tijd die ik daardoor win steek ik in klanten. Om te vragen wat er speelt, hoe ze onze diensten ervaren en wat er beter kan.

Voorkomen dat je bedrijf kapot groeit

Kalo staat in de top van Nederlandse ondernemers. Met wie kan hij terecht met zijn vragen of uitdagingen? Kalo: “ Het nadeel van ondernemerschap is dat je niet standaard iemand boven je hebt die je vertelt hoe je alles moet aanpakken. Een soort mentor. Ik lees veel biografieën waar ik wat van opsteek. Ook haal ik lessen uit de gesprekken die ik voer met andere ondernemers of specialisten. Toch gaat het erom dat je je eigen weg volgt. Je kunt maar beter met je eigen ideeën op je bek gaan, vind ik. Als je ervan overtuigd bent dat je op de goede weg bent, zet het gewoon door is mijn advies.

Kalo geeft verder als advies: zorg dat de achterkant net zo goed is ingericht als de voorkant. Dat is ook de verdeling tussen hem en zijn compagnon Thierry. Kalo´s verantwoordelijkheid is de voorkant (business binnenhalen), Thierry zorgt voor de achterkant via finance, IT en risk management. Kalo: “Er is een natuurlijke balance of power. Ik zorg dat we omzet maken hij dat we niet omvallen. Natuurlijk hebben we daarover wel eens knallende ruzie. Maar na een biertje gaan we er dan altijd weer tegenaan. Zonder hem was ik nooit zover gekomen. Hij zorgde er altijd voor dat het bedrijf klaar was voor de volgende stap en grotere groei.

Meer inspiratie  

Groeivoer podcastgesprek met Kalo Bagijn 

Mendix miljoenen ondernemer Derek Roos: geld is niet wat ons drijft

Zo zorgt Jochanan van Bax Music voor non-stop groei

Groeivoer maandmeeting over Compagnons

Haal het beste uit je compagnon?

Op 1 september hebben we het bij de Groeiclub voor Ondernemers over compagnons. Hoe kunt je meer uit de samenwerking met je compagnon halen? En als je géén compagnon hebt, wat heb jij nodig en hoe vind je iemand?

Er worden een aantal experts op het gebied van samenwerkingsrelaties on stage geïnterviewd. Zo geeft Helga van der Hart van Human Dynamics een workshop waarin je ontdekt wie je bent en hoe jij en je compagnon elkaar aanvullen.

En Angelique Piternella is gespecialiseerd in het matchen van visionaire ondernemers aan een integrator die hun plannen werkelijkheid laat worden. Je leert van haar hoe je de persoon naast je krijgt die jou aanvult.

Dit event vindt plaats in midden Nederland. Wil je dit evenement bijwonen? Voor meer info en tickets kijk hier.

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!