Zo neem je jouw medewerkers mee in de volgende stap van jouw bedrijf

Ondernemerslessen

Misschien heb je zelf een goed beeld over waar je met jouw bedrijf over 5 jaar wilt staan. Hoe zorg je voor gemotiveerde medewerkers die net zo hard als jij vooruit willen? Hoe schets je een stip op de horizon die makkelijk te vertalen is naar doelstellingen binnen de verschillende afdelingen? We vroegen het Eric Stubbé van ALLSAFE Mini opslag tijdens een Groeivoer podcast gesprek. 

Het was 1999 toen Eric samen met zijn zoon en moeder op Curaçao was om zijn duikbrevet te halen. In die tijd werkte hij nog bij ABN AMRO. Ondanks de miljarden euro’s die hij bewoog met het door hem opgezette vastgoedfonds, was hij de bureaucratie en het politieke spel binnen de bank zat. Het fenomeen self storage daarentegen, kon hij niet meer uit zijn hoofd zetten. Vooral omdat het in Nederland nog niet bestond. Tijdens een workation in Curaçao schreef hij zijn bedrijfsplan voor ALLSAFE, het opslaan van spullen buitenshuis. Als je bepaalde spullen buitenshuis opslaat, dan hoef je niet per se heel groot te wonen of werken, is het idee. Bij terugkomst gooide hij zijn geld in de waagschaal, krikte zijn kennis over self storage op en ging aan de slag. 

Hoe gaat het buitenshuis opslaan van spullen in zijn werk?


‘Je kunt bij ons je spullen opbergen, organiseren en terugvinden. Bijvoorbeeld bij onze robotic self storage, de eerste buiten Amerika. Een  app biedt je een eenvoudig overzicht van je spullen. Met één druk op de knop kun je deze thuis laten bezorgen en weer laten ophalen. Een andere optie is gebruik maken van de engine room om je waardevolle auto neer te zetten. Noem het een autohotel. Je kunt er makkelijk komen, wij zorgen voor het beheer en de veiligheid. Dit zijn slechts enkele opties die we hebben. Alles wat maar nodig is om ruimte te creëren; daarin gaan wij vrij ver.’ 

Welk maatschappelijk probleem lossen jullie op met ALLSAFE?

‘Onze functie is ervoor zorgen dat een stad nog efficiënter kan functioneren. Steeds meer mensen willen in de grote stad wonen, zowel jong als oud. Terwijl het woningaanbod achterblijft. Wij creëren ruimte in steden door plekken die niet worden benut te gebruiken voor opslag. Door onze service kunnen woningen kleiner zijn, omdat het vooral de spullen zijn die veel ruimte innemen in een woning. Het is een way of living, en daar bieden wij steeds meer services rondom.’

Welke les uit jouw jeugd helpt jou in je ondernemerschap?


‘Ik ben in een liefdevol gezin opgegroeid in Oegstgeest en Leiden. Mijn patiënten zijn 7 dagen in de week ziek, zei mijn vader altijd. En dus was hij ook alle dagen van de week aan het werk in het ziekenhuis. Ondertussen worstelde ik zelf op school met dyslexie. Mensen die ergens voor moeten vechten komen verder, zei mijn vader toen. En inderdaad, ik moest als kleine jongen meer dan een gemiddelde inzet tonen om het daar te krijgen waar ik het wilde hebben. Mijn dyslexie heeft mij geleerd dat het  allemaal niet vanzelf komt. De wereld om je heen kun je niet veranderen, maar jezelf wel.’ 

Wat is jouw talent?


‘Ik ben consistent, consequent en kan goed met complexe zaken omgaan. Omdat ik als generalist ook graag de diepte in duik, kun je mij een allrounder noemen. Een tikkeltje ongeduldig.’

Zijn niet alle ondernemers ongeduldig?


‘Ik wil inderdaad vaak te snel. Hierbij ga ik wel eens aan voorbij aan mogelijkheden en behoeftes van anderen.  Dan zeggen mensen: Eric, je loopt 5 stappen op de massa vooruit. Zorg dat je de lijntjes met de overige mensen uit het team niet breekt.´

Wat is jouw beste les over het aannemen en inzetten van medewerkers?


‘Inmiddels werken er 160 professionals in ons team, waarvan het grootste deel op de vestigingen. De rest werkt op ons servicekantoor. We hebben onder andere een afdeling marketing, operatie, finance, gebouwbeheer, asset management en HR. Wat ik heb gemerkt is dat je een ander soort professional nodig hebt naarmate het bedrijf groeit. Sommige mensen groeien met het bedrijf mee, anderen niet. Maar waar het om draait is: wat wil iemand écht. Als je werkt met professionals die het bedrijf echt verder willen brengen, dan boek je succes. Dat is de belangrijkste factor. Pas daarna kun je ook kijken naar hun vaardigheden.´

Jullie zijn enorm gegroeid en gaan ook nog hard groeien. Hoe pak je dit aan?

‘Als corona niet was voorgevallen dan waren we een stuk verder geweest. Het plan is nu om binnen 4 jaar van de 25 naar de 70 vestigingen te gaan. Ik faciliteer groei door heel bewust de punten op de horizon te zetten. Deze zijn zo eenvoudig mogelijk, want alleen dan worden ze breed gedragen. Om ervoor te zorgen dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt in het behalen van de doelstelling, heb ik ons MT plus meegenomen in het groeipad. Ik legde ze een case voor met de vraag: als jij mag kiezen of ALLSAFE uitgroeit tot 54, 70 of 100 vestigingen, welke optie kies je dan? Vervolgens heb ik ze ook gevraagd om in kaart te brengen wat deze groei betekent voor hun afdeling. Welke taken moeten worden opgedeeld, welke professionals heb je daarvoor nodig etc. Zo kom je samen tot een stramien, een uitvoerbaar plan. Het is eigenlijk een kwestie van het toepassen van verandermanagement.’

Wat zijn op dit moment de groei KPI’s binnen ALLSAFE?


 ‘Groei kun je op verschillende manieren bereiken. Maar ik wil gecontroleerd groeien. Ik wil de controle voelen. Daarom hebben we KPI’s opgesteld voor de gebieden waarop we willen groeien. Natuurlijk zijn er KPI’s op de beheerstaken, net als voor het constant verbeteren van onze processen. Voor innovatie hebben we ook KPI’s opgesteld. Dat biedt iedereen de kans om binnen onze onderneming te ondernemen. Hierbij is het wel de bedoeling dat iedereen ook verder kijkt dan het idee alleen. Heb je een goed idee? Super. Maar breng dan ook in kaart wat het kost, wat het oplevert en welke mensen we nodig hebben voor de uitvoer.’ 

Welke lessen zou jij iedere ambitieuze ondernemer willen meegeven?

‘Zorg dat je van alle facetten van bedrijfsvoering iets afweet, dat je het  bedrijfskundig proces begrijpt. En als je daar zelf niet 100% voor kunt zorgen, zorg dan dat alle competenties die bij ondernemen horen vanuit het bedrijfskundige aspect goed zijn gedekt in de organisatie. Kies mensen die samen met jou willen bouwen, die net zo graag vooruit willen als jij. Wees een veranderaar, net als Steve Jobs, en zorg dat je in controle blijft op alle vlakken. Heb altijd een helder beeld over de cijfers, zorg dat je goed kunt rekenen. En houd de basis kpi’s simpel en onderhoud ze. Dan weet je waar je bedrijf naartoe gaat, en heb je ook grip op de situatie wanneer het even niet goed gaat.’

Hoe kijk je naar de toekomst?

‘Ik zie geen betere investering van mijn tijd dan in mijn eigen bedrijf, we bevinden ons in een markt die nog sterk zal doorgroeien. Onlangs heb ik een general manager aangenomen om mijn werkzaamheden over te nemen. Dan kan ik weer wat meer aan de tent werken, in plaats van erin. We voorzien een expansie naar België en Duitsland, dus dat vergt ook de benodigde aandacht’.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!