Stel jezelf deze vraag voor een betere Mindset

Stel jezelf deze vraag voor een betere mindset

Talk door Daan Jensen

Wat doe ik precies fout? Het is de meest gestelde vraag aan tenniscoach en auteur van het boek mindset Daan Jensen. Toch is dit de verkeerde vraag om jezelf te stellen als je wilt excelleren, in sport of ondernemen. Tijdens de Groeiclub bijeenkomst op 9 februari 2022 gingen de groeiondernemers aan de slag met mindset. In dit verslag kun je meegenieten van de talk die Daan Jensen gaf, maar we vinden het natuurlijk nog leuker als je er volgende keer fysiek bij bent.

Groeimindset

Jensen begint met een grove tweedeling maken in hoe mensen over mindset denken. “Je kunt alleen visualiseren, maar dan komt hetgeen dat je wilt bereiken niet zomaar naar je toe. Ook door alleen maar te focussen op wat er beter kan, kom je niet waar je wilt zijn. Als je een fixed mindset hebt, geloof je dat jouw capaciteiten vaststaan. Met een groeimindset geloof je dat competentie te ontwikkelen is. Een logisch gevolg hiervan is dat je niet snel opgeeft.”

De groeimindset werkt niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen blijkt uit een voorbeeld dat Jensen geeft. Een dia van drie meisjes komt tevoorschijn. “Dit zijn bijzondere meisjes, want ze hebben het meeste potentieel van de hele klas. Dat is was de docent verteld is aan het begin van het jaar, met de vraag om hen niet anders te behandelen dan de rest. Aan het einde van het jaar blijkt dat deze meiden ontzettend zijn gegroeid in hun resultaten. Dit komt echter omdat de docent dácht dat ze potentie hadden – ze waren namelijk willekeurig uitgekozen.”

Voorbij de zwarte stip

Een menselijk brein is behoorlijk wonderlijk, licht Jensen toe: “het is zowel een supercomputer als een gekke Henkie. Je brein doet je geloven dat je de wereld onbevooroordeeld ziet, maar eigenlijk houdt het je voortdurend voor de gek.” Jensen illustreert dit met een dia en vraagt wat iedereen ziet. “Een zwarte stip,” hapt een van de Groeiclubleden. Jensen legt uit dat dit een fantastische metafoor is voor het brein: er is veel meer wit vlak dan de zwarte stip en toch valt de stip ons op.

In ons leven focussen we ons namelijk ook op de zwarte stip. Een dia laat een rapport met een paar 8-en, een 9, een 6 en een 4 zien. “Wat zeg je tegen je kind hierover?” vaagt Jensen. “Juist. We zijn gericht op onze zwakte en fouten, de zwarte stip, maar er zijn meestal veel meer zaken die goed gaan: het witte vlak. De denkfout die hier gemaakt wordt is: als er niets fout is, gaat het goed. Maar als je geen foute tennisslag slaat, maakt je dat nog geen goede tennisser. Als je de soep niet laat aanbranden, maakt dat deze nog niet lekker.”

Ontspannen presteren

“Slechte en middelmatige sporters richten zich op geen fouten maken, terwijl topsporters zich juist focussen op nóg beter worden waar ze al heel goed in zijn,” legt Jensen uit. “Als je focust op het negatieve, sluit je brein sluit zich en zie je geen kansen of mogelijkheden. Door consequent iemand te blijven wijzen op persoonlijke kracht, opent je brein zich, vergroot je focus en kun je vanuit ontspanning presteren. Je lichaam volgt dan je brein, dat relaxed is. Dat noemen we de flow-staat”

“Natuurlijk worden er fouten gemaakt en kun je niet 100% van de tijd positief zijn,” geeft Jensen toe. Toch kun je dit in je organisatie ook toepassen door je doelen op een positieve manier te formuleren en continu te benadrukken waar je als organisatie wel naartoe wilt. Daarbij is het ook belangrijk om voor succeservaringen te zorgen. Maak de doelen niet te groot en juich alle succes toe. Hoewel het cliché is, is het waar: alles wat je aandacht geeft, dat groeit.”

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!