Een North Star Metric is essentieel als je je maximale groeipotentieel wilt bereiken. Om op lange termijn te groeien, moet je als bedrijf een groeistrategie ontwikkelen die werkt op de lange termijn.
Growth hacking bestaat vaak uit snelle groeipieken, terwijl het natuurlijk veel belangrijker is dat je weet hoe je klanten op de lange termijn vasthoudt, ambassadeurs krijgt en van je marketing een goed geoliede machine maakt. De ‘North Star Metric’ is daarom ook hét middelpunt van jouw groeistrategie.
Stimuleer de langdurige groei van uw bedrijf met een North Star Metric
De North Star Metric (NSM) is een krachtig concept dat de afgelopen jaren is voortgekomen uit Silicon Valley-bedrijven met doorbrekende groei. Het helpt teams verder te gaan dan het stimuleren van vluchtige, oppervlakkige groei; door zich in plaats daarvan te concentreren op het genereren van langdurige klantengroei.
De North Star Metric is de enige aanpak die het beste de kernwaarde weergeeft die jouw product aan klanten levert. Het optimaliseren van jouw inspanningen om deze aanpak te laten groeien, is de sleutel tot groei voor jouw volledige klantenbestand.
Uw North Star-statistiek vinden
De North Star Metric van Airbnb is het aantal boekingen. Dit legt waarde vast die wordt geleverd aan zowel gasten als degene die een slaapplek aanbieden. Facebook’s NSM is Daily Active Users. Met meer gebruikers op het Facebook-platform kan het team de feed van iedereen optimaliseren om gebruikers meer waarde te bieden.
Om jouw North Star Metric te ontdekken, moet je de waarde begrijpen die jouw meest loyale klanten halen uit het gebruik van jouw product. Probeer deze waarde vervolgens in één metriek te kwantificeren. Er kan meer dan één metriek zijn die werkt, maar probeer het vast te leggen in één enkele NSM; dit zorgt voor optimale focus en een duidelijk doel.
Je team focussen met een North Star-metriek
Wanneer je jouw groei focust naar de werkelijke waarde die aan klanten wordt geleverd, wordt duidelijk dat dit niet alleen een marketing verantwoordelijkheid is.
De meeste teams binnen een organisatie spelen een rol bij het leveren van waarde aan klanten. Verkoop en marketing trekken nieuwe klanten naar de trechter, maar de product- en klantenondersteuningsteams spelen een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat (potentiele) klanten de kernwaarde van een product kunnen ervaren.
Het coördineren van deze (vaak aparte) teams om samen te werken aan nieuwe groei-experimenten en initiatieven kan een hele uitdaging zijn zonder een metriek die hen rond een gemeenschappelijk doel focust.
Jouw North Star-statistiek gebruiken om groei te stimuleren
Zodra je jouw North Star-metric begrijpt, is het belangrijk om de onderdelen vast te leggen die samenwerken om dit doel te bereiken. Deze onderdelen zijn over het algemeen delen van de customer journey, zoals aanmeldingen van nieuwe gebruikers, activeringen van nieuwe gebruikers en het verbeteren van de betrokkenheid/retentie van gebruikers.
Door de relatie tussen deze onderling afhankelijke onderdelen en jouw huidige conversiepercentages te begrijpen, krijg je inzicht in potentiële mogelijkheden met veel potentie om jouw NSM te laten groeien.