Is jouw mind set om te groeien?

Beschik jij al over de juiste kwaliteiten om zakelijk succesvol te zijn of kun je daar nog wel wat hulp bij gebruiken? Waarschijnlijk heb je die grotendeels wel, maar ook jij kijkt wel eens jaloersmakend naar de kwaliteiten van anderen. Heb jij de juiste mindset om die kwaliteiten van anderen eigen te maken?

Om te beginnen, wat is nou eigenlijk ‘mindset’?

Heel simpel gezegd is dat de manier waarop jij denkt, de energie die jij bent. Het is iets wat je in de loop van jouw leven ontwikkelt. Naast goede dingen, zoals weten dat je je hand brandt als je heet water aanraakt, worden ook slechte dingen op je harde schijf gebrand. Dat noemen we zogenaamde beperkende overtuigingen. Een paar voorbeelden daarvan zijn: false verhalen over jezelf, dus dingen die jij of anderen jou hebben aangepraat maar niet kloppen (positief en negatief). Of dat het perfect moet en anders niet, een ander zou altijd beter zijn, geld is slecht, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, of; ik kan alles beter.

De kunst is natuurlijk om als ondernemer vast te houden aan het goede en af te komen van de beperkingen. De beperking bij mensen zit vaak in het stellig op zoek gaan naar het eigen gelijk. Dit komt voor op drie manieren:

  • Confirmation bias: Alleen maar zien wat je wilt zien, een soort self fulfulling prophecy. Wanneer jij jezelf hoort zeggen “Zie je nou wel dat …” dan is de kans groot dat jij deze denkfout maakt.

  • Consistentie velocity: Deze is misschien nog wel meer beperkend dan de eerste, omdat je actief op zoek gaat naar jouw gelijk. Jij hebt gelijk en je stopt niet tot je hebt bewezen waarom.

  • Optimism bias: Hierbij hoef je niet actief op zoek te gaan naar jouw gelijk, want jouw optimisme zorgt ervoor dat de toekomst er toch rooskleurig uitziet. Je zit al op de juiste weg, dus bijsturen of een koerswijziging is niet nodig.

Dit zijn typisch voorbeelden van denken die volgens de Amerikaanse psycholoog Carol Dweck horen bij een fixed mindset. Het idee dat de kwaliteiten die jij bezit in beton zijn gegoten. Dat leidt tot de overtuiging dat deze kwaliteiten de juiste zijn en dat alles in het teken moet staan om deze specifieke kwaliteiten aandacht te geven. Bijvoorbeeld door ze naar anderen als zeer positief te communiceren of op zoek te gaan naar bevestiging dat jij het bij het juiste eind hebt.

Daar tegenover staat wat Dweck de growth mindset noemt. Dit is het geloof dat iedereen kan veranderen en groeien. Het gene dat jij kunt en wil kunnen kan groeien door oefening en de hulp van anderen. Houd dus niet alleen vast aan datgene dat je al goed kunt, maar sta ook open voor het ontwikkelen van nieuwe kwaliteiten. Dit kan het beste door met anderen te spreken en je te laten inspireren door mensen die deze kwaliteiten hebben. Of beter nog, mensen die deze kwaliteiten hebben moeten leren.

De growth mindset is natuurlijk de mindset waar wij voor gaan bij de Groeiclub! Wij geloven erin dat individuen kunnen groeien door met anderen te praten over hun passie en te leren van elkaars ups and downs. Vind je het chill om hier nog een keer over door te praten? Of zijn er specifieke punten waar jij op vastloopt en waar jij even over wilt sparren? Plan gerust een call in met Gerhard via https://www.groeivoer.nl/kennismaking-groeiclub-aanvragen/

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!