Focus ik genoeg op wat ik kan beïnvloeden?

focus

In een eerdere blog stelde ik je de vraag: “Is jouw mind set om te groeien?”. Sta jij wel open voor de ideeën van anderen en laat jij je inspireren door de kwaliteiten van andere ondernemers? Mocht jij deze vragen volmondig met ‘ja” kunnen beantwoorden, dan ben je helemaal goed bezig! 

Kom je ook in actie?

Maar lukt het jou dan ook om na het leren en luisteren zelf tot actie over te gaan? Veel mensen hebben moeite met focussen op de uitvoer, wat vaak komt door de volgende mindset-problemen:

  • Snel afgeleid zijn: Focus verliezen doordat je even wilt kijken naar die leuke foto van jouw pasgeboren nichtje die in beeld verschijnt. Heel even checken of Ajax al voorstaat en tien minuten later nog steeds dwalen op internet.
  • Negatief denken: Altijd maar blijven piekeren. Maak ik de juiste keuzes? Heb ik de juiste mensen om mij heen?
  • Overthinking: Te lang over dingen blijven malen waardoor jij niet in actie komt.

Stoïcijnse mindset

Haast pijnlijk herkenbare punten waar soms moeilijk tegenwicht aan te bieden is. Een mooie en eenvoudige out-of-the-box methode om hier mee om te gaan is de stoïcijnse mindset. Deze kan wat hard en onverschillig overkomen, want het wordt voornamelijk geassocieerd met mensen die onverschillig reageren op negatieve, stressvolle en ingrijpende gebeurtenissen. Maar het gaat ook om mensen die niet negatief denken of overthinkers zijn. Het helpt om luchtiger in het leven te komen staan. Het leven gewoon te laten gebeuren. Er zijn drie pijlers die deze mindset kenmerken:

  1. Gebeurtenissen in het Stoïcisme zijn altijd neutraal, niet perse goed en niet perse slecht. Het gaat er om welke lading jij er vervolgens aan geeft.
  2. Jij maakt je alleen druk over dingen waar jij invloed op hebt. Jij hebt geen invloed op dat jou die leuke foto wordt gestuurd, maar jij hebt wel invloed op het feit dat jouw telefoon geluid maakt en jou afleidt wanneer die foto binnenkomt.
  3. Jij je moet richten op jouw reactie. Wat je dan doet is alles in het leven omarmen, ‘so be it’. Jouw succes wordt niet bepaald door wat jou overkomt, maar door hoe jij erop reageert. Negatief terugkijken op een eerder gemaakte beslissing is goed als leermoment, maar blijf er niet in hangen. De beslissing is in het verleden genomen en jij hebt er geen invloed meer op. Tijd dus om in actie te komen en te leren van de fouten, want daar heb jij wel invloed op!

De bedenker van het Stoïcisme, de handelaar Zeno van Cyprus, verloor in de derde eeuw voor Christus alles wat hij had in een schipbreuk nabij Athene. Ter plekke moest hij volledig opnieuw beginnen en raakte geïnspireerd door de lokale filosofische traditie en begon zijn eigen school. Zijn reactie op wat hem was overkomen was zo sterk dat jij op dit moment, zo’n 2300 jaar later, nog steeds over hem leest.

Heb jij een mooi voorbeeld van hoe jij een enorme tegenvaller stoïcijns hebt weten om te buigen naar succes? Deel jouw ervaring dan tijdens de wekelijkse online Groeisessie voor ondernemers. Schrijf je direct in! Of zijn er specifieke punten waar jij op vastloopt en waar jij even over wilt sparren? Plan gerust een call in met Gerhard via deze link.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!