De 5 groeilessen van Désirée van Boxtel

Désirée van Boxtel

Désirée van Boxtel, je kunt haar kennen van Karmijn Kapitaal. Een investeringsfonds dat ondernemers helpt om groeiplateaus te doorbreken. De afgelopen tijd heeft Karmijn Kapitaal een aantal mooie investeringen gedaan om bestaande ondernemingen verder te helpen in hun groeiambities. Als doorgewinterd ondernemer en investeerder heeft Désirée veel ondernemingen zien groeien en succesvol worden. Gerhard sprak met haar over wat erbij komt kijken om een onderneming succesvol te maken. Op basis van haar ervaringen heeft ze vijf groeilessen die ze iedere (beginnende) ondernemer kan aanraden.

#1 Wees authentiek

Désirée vindt het idee dat er een soort blauwdruk bestaat van hoe een bedrijf zou moeten groeien, belachelijk. Je hoeft helemaal geen ‘unicorn’ te worden, je kan ook gewoon iets moois opbouwen. Als ondernemer moet jij je eigen weg kiezen door vooral te kiezen wat bij jezelf past. De meest authentieke ondernemingen zijn volgens haar dan ook de meest succesvolle. Dat goede presteren hoeft niet per sé op financieel vlak te zijn, maar zal in haar ogen eerder liggen bij de maatschappelijk bijdrage die wordt geleverd. Dat kan zijn door een vernieuwend businessmodel te hanteren, een sociale bijdrage te leveren of juist een fijne plek zijn om te werken.

#2 Blijf vooral doorgaan

Dit is een hele belangrijke tip volgens Désirée. Geen enkele weg naar succes is een rode loper en het is dan ook belangrijk om jezelf niet uit het veld te laten slaan bij tegenslagen. Laat je niet afleiden door andermans mening, of problemen die je tegenkomt. Echter, deze mentaliteit moet er niet voor zorgen dat je door blijft gaan ten koste van jezelf. Probeer dus ook op tijd in te zien wanneer het jou niet gaat lukken zelf een probleem op te lossen.

#3 Vraag hulp waar nodig

Haar volgende groeiles is dan ook: zie in wanneer je het (even) niet alleen aan kunt en hulp nodig hebt. Iets wat ondernemers doorgaans moeilijk vinden om in te zien. Désirée adviseert dan ook dat als je niet weet wie jou kan helpen, je vooral actief op zoek moet gaan naar hulp. Hulp vragen doen mensen te weinig. En je hoeft niet alleen maar hulp te vragen aan iemand die je kent, soms werkt het beter om een buitenstaander om hulp te vragen. Dit kan door bijvoorbeeld een coach te benaderen. Iets wat Désirée zelf ook heeft gedaan en iedere ondernemer aanraadt.

#4 Accepteer hoe iedereen is

Niemand moet veranderen, iedereen moet blijven zoals ze zijn. Als je met meerdere mensen in een bedrijf zit, accepteer dan hoe iedereen is. Wees begripvol voor iedereen en accepteer elkaar. Ieder persoon heeft zijn of haar eigen krachten en zwaktes. Probeer de krachten optimaal te benutten en de zwaktes te accepteren.  

#5 Creëer een goed team

Het inzien wat de kracht is van ieder individu is cruciaal in het samenstellen van een sterk team. Diversiteit is fundamenteel gegeven in elk goed functionerend team. Désirée stelt dat dit niet inhoudt dat er geteld moet worden hoeveel mannen en vrouwen er in een team zitten, maar dat er gekeken worden of ieders kwaliteiten complementair aan elkaar zijn. Zorg ervoor dat iedereen wat toe te voegen heeft aan het bedrijf.

Uiteraard is er met Désirée over nog veel meer gesproken. Wil je het hele interview met Désirée terugluisteren, luister dan naar aflevering #173 van de Groeivoer voor Ondernemers Podcast!

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!