Het vergroten van mijn bereik is een essentieel onderwerp voor mij als podcastmaker. Hoe kan ik meer luisteraars krijgen en hoe kan ik ze vasthouden? Dit was dan ook het thema van de laatste Groeiclub voor Podcastmakers die ik mocht organiseren. Een diverse groep podcastmakers en -enthousiastelingen kwam samen in het hoofdkantoor van de EO in Hilversum. Ik had Daan Molenaar, conceptontwikkelaar bij de EO en het brein achter de succesvolle EO-podcast Eerst Dit, gevraagd om de avond te leiden.
Een van de gasten was Marleen Toxopeus van PodcastLeaders. Met haar bedrijf helpt zij andere makers bij het ontwikkelen van hun podcast. Naar aanleiding van de avond deelde zij deze krachtige lessen over het vergroten van het bereik van je podcast:

In dit blog leg ik, Gerhard te Velde, maker van de Groeivoer podcast en organisator van de Groeiclub voor Podcastmakers, uit wat deze lessen voor jou betekenen in de praktijk als podcastmaker.
Speel in op een specifieke behoefte van je luisteraar
Om luisteraars aan mijn podcast te binden, moet er een behoefte zijn die mijn podcast kan vervullen. Met de Groeivoer Podcast heb ik inmiddels meer dan 200 afleveringen gemaakt waarin gasten stuk voor stuk wijze lessen voor ondernemers hebben gedeeld. Hierbij ga ik steeds op zoek naar gasten die iets te bieden hebben aan ondernemers.
Daan Molenaar vertelde over hoe ze hier bij Eerst Dit naar kijken. Hij merkte bij de EO dat veel van zijn doelgroep graag meer tijd wilden besteden aan hun spirituele ontwikkeling, maar vaak niet wisten hoe ze daar tijd voor konden vinden. Met Eerst Dit komt de EO tegemoet aan deze behoefte door korte podcastafleveringen te maken die luisteraars verdieping geven in hun geloof.
Het is dus belangrijk voor mij als podcastmaker om te kijken hoe mijn podcast kan inspelen op de behoeften van mijn luisteraars. Waar ligt hun probleem en welke oplossing kan ik bieden?
Zorg dat je podcast onderdeel wordt van de (dagelijkse) routines van je luisteraar
Een belangrijk aspect van het vergroten van mijn bereik is ervoor te zorgen dat mijn luisteraars blijven luisteren. Dit kan ik bereiken door mijn podcast een vast onderdeel te maken van het leven van mijn luisteraars, bijvoorbeeld door regelmaat in de podcast aan te brengen. Luisteraars vinden het fijn om erop te kunnen rekenen dat hun podcast op een vast moment of vaste dag te beluisteren is. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om je luisteraars te motiveren om te blijven luisteren.
Sinds het begin van 2023 ben ik begonnen met twee afleveringen per week te publiceren in plaats van één. Nog steeds maak ik elke week een langer interview met een gast, maar bied nu ook elke week een korte aflevering aan waarin een auteur in ongeveer 20 minuten een soort minicollege geeft over zijn of haar boek. Zo komen er vaker afleveringen online en is er ook keuze voor een kortere vorm van de podcast voor luisteraars die liever niet naar lange podcasts luisteren.
Podcasts zijn geen apart kanaal maar een middel om je strategie te versterken.
Mijn podcast is een fantastische manier om de ideeën en verhalen die ik waardevol vind te delen met de wereld. De podcast is echter geen doel op zichzelf, maar een middel om die ideeën bij de luisteraar te brengen. Het is belangrijk voor mij om te weten welk publiek ik wil bereiken en aan welke behoeften zij voldaan willen zien. Met mijn podcast heb ik de mogelijkheid om structureel in die behoeften te voorzien.
Tijdens de avond werden er uiteraard nog veel meer interessante ideeën uitgewisseld door de groep. Ben jij ook een podcastmaker of gewoon erg enthousiast over podcasts? Kom dan ook eens kijken bij de Groeiclub voor Podcastmakers!
Meer weten?
Stuur me een berichtje op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/