Hoe meer mensen de podcast aflevering waarin jij te gast was luistert, hoe beter! Daarom vragen we jouw hulp bij de promotie. In dit document lees je welke 12 dingen je kunt doen om maximale exposure te creëren!
#1 Bedenk een storyline
Wat was er nou eigenlijk zo tof aan ons gesprek? Welke invalshoek is relevant voor jouw achterban? Het is waardevol als je zelf bedenkt waarom je deze podcast wilt delen. Jij kent jouw achterban immers het best. Componeer een tekstje om de aflevering onder de aandacht te brengen. Heb je geen inspiratie? Geen nood, dan kun je gewoon de tekst gebruiken die wij bij de aflevering publiceren. Je kunt ook de afbeelding gebruiken die wij bij de social media post plaatsen. Tekst en afbeelding vind je terug op deze pagina.
#2 Schrijf een blog
Wil je een stapje verder gaan dan alleen een tekstje? Dan is een blog een goede optie. Heb je een goede marketingafdeling of kun je zelf goed schrijven? Maak een blog naar aanleiding van het podcast gesprek. Daarin kan je bijvoorbeeld je beste inzichten/lessen delen en in het blog verwijzen naar de podcast.
#3 Plaats een (blog)bericht op je website
Het is slim om op je website een bericht te plaatsen over de podcast. Zo is de podcast altijd terug te vinden op jouw site. Als je een link plaatst naar groeivoer.nl plaatsen wij in ruil daarvoor een link naar jouw site. We kunnen jou ook een link sturen waarmee je een embedded player op je site plaatst. Daarmee kunnen bezoekers op jouw website de aflevering luisteren.
#4 Deel de podcast op jouw social media
Als je tekst en afbeelding hebt, is de meest logische stap natuurlijk om deze op jouw socials te plaatsen. Je kan er voor kiezen direct naar de podcast aflevering te linken, maar ook naar groeivoer.nl of naar je eigen site als je daar een bericht op geplaatst hebt. Denk aan:
- Je persoonlijke LinkedIn account, zakelijke Linkedin Pagina, LinkedIn groepen
- Je persoonlijke Instagram account, zakelijke Instagram account
- Jouw persoonlijke Facebook tijdlijn, Je zakelijke Facebook account(s), Facebook groepen die interessant zijn en een groot bereik hebben! Een voorbeeld van hoe dit kan is deze post.
- Je Youtube kanaal
- Je Twitter account;
- Eventuele andere kanalen die je kent en waar je bereik hebt zoals Tiktok, Telegram, etc.
Je kunt, als je dat leuk vindt, en in een creatieve bui bent, natuurlijk ook zelf een filmpje, vlog of insta story opnemen als extraatje!
#5 Doe een repost: de throwback!
Doe een repost na 1, 2, of 3 maanden, of langer. Uit onderzoek blijkt dat maar een klein deel van je volgers een eenmalig geplaatst bericht ziet. Je kunt dus met een gerust hart een repost doen na een aantal maanden. Slim als je dit nu al inplant, bv. met een social media planner zoals Hootsuite.
#6 Geef iets weg
Wat altijd goed werkt: verzin een weggeef actie. Geef je boek weg, geef een product of dienst weg en koppel dat aan de podcast. Bijvoorbeeld door mensen een vraag te stellen en jouw prijs te verloten onder de inzenders. Of door mensen te laten reageren met “groeivoer” op jouw post, om mee te dingen naar de prijs.
#7 Deel de podcast intern
Werk je bij een (grotere) organisatie? Denk dan aan het posten op interne kanalen. Bijvoorbeeld Slack groepen, intranet, of interne maillijsten.
#8 Neem de podcast op in je nieuwsbrief
Een waardevolle stap is om het interview mee te nemen in je nieuwsbrief. Verstuur jij, of verstuurd jouw bedrijf een nieuwsbrief, dan kun je daar de podcast in opnemen.
#9 Post op interessante blogs of fora
Heb je toegang tot / ingangen bij bepaalde blogs, forums, enzovoorts waar we dit verhaal/interview kunnen pluggen? Wellicht vinden zij het leuk de content te delen?
#10 Drop een Whatsapp-bommetje!
Wat altijd goed werkt, is een kort bericht via Whatsapp naar mensen en groepen in je directe netwerk die deze podcast interessant vinden. Grote kans dat je familie, vrienden en collega’s het bijvoorbeeld leuk vinden om naar je te luisteren.
#11 like, comment, share
Wat altijd helpt is om de posts die ik doe over onze podcast te liken, van een commentaar te voorzien en te delen. Zo krijgen de berichten die wij plaatsen een groter bereik.
#12 rate & review de Groeivoer Podcast
Daarnaast is het fijn als je Groeivoer Podcast een positieve review geeft op iTunes of Spotify. Daarmee krijgt de Groeivoer Podcast als geheel een beter bereik.
Heb je zelf meer ideeën voor exposure? Ga je gang of laat het weten!