Dit is hoe je een podcast promoot

Hoe meer mensen de podcast aflevering waarin jij te gast was luistert, hoe beter! Daarom vragen we jouw hulp bij de promotie. In dit document lees je welke 12 dingen je kunt doen om maximale exposure te creëren!  

#1 Bedenk een storyline

Wat was er nou eigenlijk zo tof aan ons gesprek? Welke invalshoek is relevant voor jouw achterban? Het is waardevol als je zelf bedenkt waarom je deze podcast wilt delen. Jij kent jouw achterban immers het best. Componeer een tekstje om de aflevering onder de aandacht te brengen. Heb je geen inspiratie? Geen nood, dan kun je gewoon de tekst gebruiken die wij bij de aflevering publiceren. Je kunt ook de afbeelding gebruiken die wij bij de social media post plaatsen. Tekst en afbeelding vind je terug op deze pagina.

#2 Schrijf een blog

Wil je een stapje verder gaan dan alleen een tekstje? Dan is een blog een goede optie. Heb je een goede marketingafdeling of kun je zelf goed schrijven? Maak een blog naar aanleiding van het podcast gesprek. Daarin kan je bijvoorbeeld je beste inzichten/lessen delen en in het blog verwijzen naar de podcast. 

#3 Plaats een (blog)bericht op je website 

Het is slim om op je website een bericht te plaatsen over de podcast. Zo is de podcast altijd terug te vinden op jouw site. Als je een link plaatst naar groeivoer.nl plaatsen wij in ruil daarvoor een link naar jouw site. We kunnen jou ook een link sturen waarmee je een embedded player op je site plaatst. Daarmee kunnen bezoekers op jouw website de aflevering luisteren. 

#4 Deel de podcast op jouw social media

Als je tekst en afbeelding hebt, is de meest logische stap natuurlijk om deze op jouw socials te plaatsen. Je kan er voor kiezen direct naar de podcast aflevering te linken, maar ook naar groeivoer.nl of naar je eigen site als je daar een bericht op geplaatst hebt. Denk aan: 

  • Je persoonlijke LinkedIn account, zakelijke Linkedin Pagina, LinkedIn groepen
  • Je persoonlijke Instagram account, zakelijke Instagram account 
  • Jouw persoonlijke Facebook tijdlijn, Je zakelijke Facebook account(s), Facebook groepen die interessant zijn en een groot bereik hebben! Een voorbeeld van hoe dit kan is deze post
  • Je Youtube kanaal  
  • Je Twitter account;
  • Eventuele andere kanalen die je kent en waar je bereik hebt zoals Tiktok, Telegram, etc. 

Je kunt, als je dat leuk vindt, en in een creatieve bui bent, natuurlijk ook zelf een filmpje, vlog of insta story opnemen als extraatje!

#5 Doe een repost: de throwback!

Doe een repost na 1, 2, of 3 maanden, of langer. Uit onderzoek blijkt dat maar een klein deel van je volgers een eenmalig geplaatst bericht ziet. Je kunt dus met een gerust hart een repost doen na een aantal maanden. Slim als je dit nu al inplant, bv. met een social media planner zoals Hootsuite. 

#6 Geef iets weg
Wat altijd goed werkt: verzin een weggeef actie. Geef je boek weg, geef een product of dienst weg en koppel dat aan de podcast. Bijvoorbeeld door mensen een vraag te stellen en jouw prijs te verloten onder de inzenders. Of door mensen te laten reageren met “groeivoer” op jouw post, om mee te dingen naar de prijs. 

#7 Deel de podcast intern

Werk je bij een (grotere) organisatie? Denk dan aan het posten op interne kanalen. Bijvoorbeeld Slack groepen, intranet, of interne maillijsten. 

#8 Neem de podcast op in je nieuwsbrief  

Een waardevolle stap is om het interview mee te nemen in je nieuwsbrief. Verstuur jij, of verstuurd jouw bedrijf een nieuwsbrief, dan kun je daar de podcast in opnemen.   

#9 Post op interessante blogs of fora  

Heb je toegang tot / ingangen bij bepaalde blogs, forums, enzovoorts waar we dit verhaal/interview kunnen pluggen? Wellicht vinden zij het leuk de content te delen?  

#10 Drop een Whatsapp-bommetje!

Wat altijd goed werkt, is een kort bericht via Whatsapp naar mensen en groepen in je directe netwerk die deze podcast interessant vinden. Grote kans dat je familie, vrienden en collega’s het bijvoorbeeld leuk vinden om naar je te luisteren.   

#11 like, comment, share 

Wat altijd helpt is om de posts die ik doe over onze podcast te liken, van een commentaar te voorzien en te delen. Zo krijgen de berichten die wij plaatsen een groter bereik.

#12 rate & review de Groeivoer Podcast 

Daarnaast is het fijn als je Groeivoer Podcast een positieve review geeft op iTunes of Spotify. Daarmee krijgt de Groeivoer Podcast als geheel een beter bereik. 

Heb je zelf meer ideeën voor exposure? Ga je gang of laat het weten! 

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer, podcastmaker en groeiexpert. Mijn missie: ondernemers en bedrijven helpen groeien. Groeien in omzet, werkgebied en winstgevendheid. Maar ook groei in impact, vrije tijd en werkplezier.

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!