De kracht van compagnons

Als je zakelijk succes wilt, is het interessant om samen met andere mensen te ondernemen. Om een bedrijf succesvol te maken, zijn namelijk veel verschillende competenties nodig. Je hebt visie en strategie nodig, maar ook managements kills en sales power. Met compagnons ben je aantoonbaar meer succesvol dan alleen. 

Van vrienden naar businesspartners

Heb jij compagnons, vennoten, mede-eigenaren? Gefeliciteerd! Hoewel je samenwerking vast niet altijd over rozen gaat, is werken met compagnons, mits goed uitgevoerd, heel tof! Ik ben ooit in m’n eentje begonnen met ondernemen. Ik verhuurde mezelf als tuinman, naast m’n studie sociologie, voor €12 per uur. Totdat ik te veel werk kreeg en hulp nodig had. Mijn goede vrienden Joren Harmanny en Jochem Oldenbroek wilden wel helpen en al snel stonden we zij aan zij in de tuin. We gingen steeds meer klussen doen en het begon al echt een bedrijf te lijken. 

Joren was de eerste die opperde om geld opzij te zetten en samen een bedrijf te starten. Hij triggerde Jochem en mij om daarover na te denken. Al snel besloten we samen het eerste studentenklusbedrijf van Nederland op te zetten. Jochem bedacht de briljante naam MijnStudent. We waren nu niet alleen meer vrienden, maar ook businesspartners!

De strateeg, de manager en de salesman

Zonder mij waren Joren en Jochem nooit gaan tuinieren. Zonder Joren waren we nooit op het idee gekomen te gaan ondernemen. Zonder Jochem hadden we nooit zo’n briljante naam gehad. Ook in de jaren die volgden bleken we elkaar perfect aan te vullen. Joren was de strateeg, visionair en meest grondige van ons drie. Jochem was de ideale manager, de mooiboy voor de camera en meest praktische van ons drie. Ik was de beste verkoper, netwerker en ongeduldigste van de drie. Dat leverde natuurlijk dikwijls strijd en spanning op, maar het was ‘for the greater good’. We leerden enorm veel over onszelf, elkaar en samenwerken. Het bedrijf was een groot succes! 

Inmiddels zijn we als vrienden uit elkaar gegaan en ben ik enig eigenaar van wat nu Eager People heet. Toch zie ik nog steeds de voordelen van compagnons.  

De ‘ware’ businesspartner vinden 

Wil je gaan ondernemen? Dan is het zeer de moeite waard om na te denken over ondernemen met één of meerdere compagnons.  

Maar zowel wel dat je niet zomaar met de eerste de beste mensen aan de slag gaat. Stel van tevoren duidelijke criteria op. Mijn basislijstje: 

  • Vertrouwen. Dat kun je niet beredeneren, maar moet je voelen. Kies liefst iemand die je al langer kent en waar je van anderen ook goede verhalen over hoort. 
  • Visie. Zorg dat je iemand treft die hetzelfde denkt als jij. Wrijving geeft glans, maar als je zakenpartner fundamenteel anders naar business kijkt, ga je alleen maar ruzie krijgen.
  • Volwassenheid. Zoek iemand die emotioneel volwassen is, zijn/haar ego onder controle heeft en stabiel is. Je wilt geen psycholoog hoeven spelen voor je compagnon.  
  • Complementair zijn is een logische, en een must. Iemand die goed is in dezelfde dingen als jij, is geen match. Zoek iemand die je aanvult.
  • Communicatie. Goed met elkaar kunnen praten is essentieel. Weten wat de ander wil, waarom, en ook als het even niet lekker loopt, daar samen uit kunnen komen.  

Uit elkaar 

Anders dan bij een burgerlijk huwelijk de bedoeling is, moet je ervan uitgaan dat een zakelijk huwelijk sowieso weer verbroken wordt. Misschien ga je wel tien of twintig jaar samenwerken, maar de kans is veel groter dat jullie wegen na een aantal jaar weer scheiden. Op een goede manier uit elkaar gaan is een kunst op zich. Mijn regel: samen met champagne beginnen én eindigen! Spreek dus voordat je begint alvast af hoe je weer uit elkaar gaat, of hoe de exit van een compagnon eruitziet. 

Het beste uit elkaar halen 

En wat als je nu al samen met iemand een bedrijf hebt? Ook dan kun je nadenken over waar je staat. Werk je wel echt samen? Maak je elkaar sterker, of ben je vooral op je eigen eilandje bezig? Hoeveel procent van zijn potentie benut jouw zakenpartner? En waar sta jezelf? Zijn jullie extreem productief, of ben je aan het ‘aankloten’ onder je niveau? Om het maximale uit een samenwerking te halen, moet je tijd en geld investeren. Ga samen minimaal één nacht weg. Zet op een rijtje wat je waardeert in de ander. Schrijf op welke behoeften je hebt, wat je graag van de ander zou willen. En wat heb je gezamenlijk? Welke ambities, doelen, dromen heb je? Als je hier echt stappen in wilt maken, is het aan te raden een langere tijd met een externe businesscoach te werken zodat je ook echt progressie boekt. 

Wat je ook kiest, in je eentje ondernemen of samen met compagnons, je komt verder als je goed samenwerkt met anderen. Daar moet je dus structureel tijd in investeren. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder! 

Meer tips of hulp bij Groei?

Neem contact op met Groeivoer, info@groeivoer.nl of ga naar www.groeivoer.nl

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ‘tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Picture of Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!